Zoeken in deze blog

dinsdag 21 december 2021

Koekje van eigen deeg

Even melden dat er weer een deeltje is verschenen over Anansi door Iven Cudogham & Moldybyrd Studio. Eerdere deeltjes besprak ik uitgebreider: zie 3 maart 2020 en 3 november 2020.
Over het eerste deeltje schreef ik op 3 maart 2020:

Intussen zijn Iven Cudogham en Moldybyrd Studio er wel in geslaagd een leuk prentenboek aan de stapel toe te voegen.
Dat ligt grotendeels aan de opmerkelijke, inventieve, expressieve en speelse illustraties van Moldybyrd Studio, een bedrijfje waarvan ik tot nu toe nog niet had gehoord. 'We are Yngwie, Diana and J.J., three artists located in Halfweg, the Netherlands. As a team we combine our skills in illustration, concept design, storytelling and animation.'
Ik kan ze helaas niet weergeven, het prentenboek is te breed voor mijn scanner en bovendien spreiden de meeste illustraties zich over twee pagina's uit. Die hierboven is overgenomen van hun website en toont een detail, dat overigens in één onderdeel verschilt van het boek.
De tekst van Iven Cudogham is luchtig, parlando, en bevat grafische grapjes. 
 
In Anansi de spin - een koekje van eigen deeg krijgt Anansi inderdaad een koekje van eigen deeg. 

Hij nodigt Schildpad en Otter te eten uit en laat die ploeteren - en ook nog zich wassen. Als ze dan eindelijk aan tafel komen is alles op - in Anansi's maag.
 

 

Dat zetten Schildpad en Otter hem betaald. Ze nemen vriendelijk afscheid en nodigen op hun beurt Anansi te eten uit - onder water. Daar denkt Anansi wel iets op te weten, keien in zijn grote jas - maar je kan toch niet in je jas aan tafel verschijnen? Zo moet hij wachten tot bijna alles op is en hij, vooruit, dan toch aan tafel mag.
 

Met excuses, want het boekje heeft een formaat dat niet buiten het bereik van mijn scanner valt. Daardoor zijn de afbeeldingen niet helemaal compleet aan de rand, wat vooral te zien is aan dat plaatje waarop Anansi quasi-verontwaardigd roept, 'Waar bleven jullie nou?'. Maar toch wou ik deze keer iets tonen.
Goed bezig, deze Yngwie, Diana and J.J.

 

Cudogham, Iven, & Moldybyrd Studio. Anansi de spin - een koekje van eigen deeg. Gottmer, 2021, ISBN 978 90 257 7540 7.
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten