Zoeken in deze blog

woensdag 11 september 2013

Boekenwurmblad


De titel van dit nieuwe online periodiek over kinderboeken houdt meteen een beperking in: Boekenwurmblad toont nadrukkelijk de band met de kinderboekwinkel De Boekenwurm in Maastricht. Het is dan ook de digitale voortzetting van de papieren Boekenwurmbode.

Ik heb nog wel wat meer kritiek.

Maar eerst past vooral lof, want het vereist moed om zoveel tijd en energie te steken in een initiatief als dit!
Boekenwurmblad: een online periodiek waarop je een abonnement kan nemen. Ik heb meteen een abonnement genomen, kost € 12,- per jaar.

Wat biedt het eerste nummer? Een voorwoord van hoofdredacteur (en enige redacteur) Hanneke Koene, eigenaar van De Boekenwurm, en pagina's Actueel, Auteurs, Opinie, Boeken en BW Online en dat staat voor Boekenwurm Online. De tekstbijdragen zijn kort en luchtig, dus snel gelezen, maar dit periodiek heeft ook films!
Zo toont het onder Auteurs van Bart Moeyaert zowel de lezing die hij in Maastricht hield op 11 augustus 2013 als een interview met, jawel, Hanneke Koene, plus een interview ('Zee lezen') met Claudia Jong, ook door Hanneke Koene.
Onder Opinie vinden we een interview met Jacques Vriens en lestips van meester Louis Brouwer (beide door Hanneke Koene) en onder Boeken leest Tim Gladdines een stukje voor en vinden we Leeservaringen, die geen recensies mogen heten maar een 'beschrijving van het lezen, met een omschrijving van de doelgroep en tips om het boek in de klas aan te bieden'. Vooralsnog met 45 'leeservaringen', maar gezien het aantal categorieën (28) is uitbreiding duidelijk het doel. Hier een voorbeeld van zo'n leeservaring; anders dan de films, die als een soort pop-up verschijnen, hebben deze wel hun eigen pagina.
O.k. en de rest graag zelf bekijken.

Ik vind het een prachtig initiatief. Ligt voor de hand. Na het verdwijnen (begin 2013) van Leesgoed, het tijdschrift waarvan ik zo lang hoofdredacteur was en waarvoor ik nog een website mocht bijhouden, heb ik meer dan eens gepeinsd over het starten van een nieuwe editie, om te beginnen online.
Dat wou ik echter niet in m'n eentje doen en in eerste instantie wou ik initiatieven overlaten aan de laatstzittende redactie, van wie ik eind 2010 al afscheid had genomen.
Er zijn pogingen geweest, maar van zulke initiatieven heb ik momenteel geen weet. Volgens mij heeft de redactie zich bij het verdwijnen van Leesgoed neergelegd.

En zie: Hanneke Koene begint gewoon! Hopla, we zien wel hoe het verder groeit. Prachtig.

Ik heb nog wel wat commentaar, deels wensvervullend.

Eerst wat kleins maar niet onbelangrijk: vermeld onder Abonnement de prijs... Die zie je nu pas als je JA aanklikt. Beetje laat.

Verder mag het van mij nog wat minder winkelgebonden. Het gevaar dreigt dat het een wat uitgebreide en digitale folder voor De Boekenwurm wordt. Dat lijkt niet het doel, want de site opent aldus:

Dit is het Boekenwurmblad, het digitale kwartaalmagazine over de grote wereld van het kinderboek. Het is geen blad dat je van voor naar achter moet lezen. De lezer klikt op wat hem of haar interesseert en kan zo kriskras door het blad struinen.

Het Boekenwurmblad volgt niet de waan van de dag, maar is wel bij de tijd. Maak kennis met nieuwe of onbekende schrijvers, ontmoet de bekende namen, neem een kijkje achter de schermen van het boekenvak, filosofeer mee, probeer de (voor)leestips en snuffel in De Boekenwurm Online.

Via het Boekenwurmblad kunnen alle stenen boekwinkels gebruik maken van onze specialistische kennis, zonder dat zij daar kosten voor hoeven maken. Met een abonnement steunt u daarom alle boekwinkels, ook die waar u altijd uw boeken koopt. Bovendien kunt u via De Boekenwurm Online bij uw eigen boekwinkel de boeken bestellen en betalen.

Het kan echter nog wat algemener, en dan toch een hoekje houden voor BW online. Misschien willen andere winkels wel aansluiten! Misschien zijn er trouwens wel mensen die (eerst) boeken willen lenen. Ik weet dat de relatie tussen (kinder)boekwinkels en bibliotheken soms wat gevoelig ligt, maar dit zou een 'digitaal kwartaalmagazine over de grote wereld van het kinderboek' moeten worden. Tot die 'grote wereld' horen m.i. ook bibliotheken.

Als ik Hanneke was, zou ik de redactie uitbreiden. Dan kun je meer, en raak je niet in de problemen als je eens in de lappenmand ligt. Bovendien is het interessanter ook eens interviews door anderen te zien verschijnen. Maak dan meteen ook maar een colofon ('Wie en wat'). Stel de redactie voor: je moet maar net weten wie Hanneke Koene is. Voor kinderboek-insiders en Maastrichter scholen wellicht oude koek, maar voor anderen nieuw. Nu vind ik pas iets over haar onder Opinie en dan onder Colloquium, 'een briefwisseling tussen Bob Jennekens en Hanneke Koene'.

Met de indeling is, ongetwijfeld met opzet, iets bijzonders: er zijn twee soorten rubrieken, namelijk boven en rechts. Die van boven noemde ik al, rechts evenwel zijn het Wat zegt de ambassadeur?, Hannekes, Tip van meester Louis, Van de werkvloer, Colloquium, Tim leest voor, Cartoon en Leeservaringen. Klik je die aan, dan slinger je van (een onderdeel van) Boeken naar Opinie naar Actueel enz.
Het mooie van een digitaal periodiek is dat het niet geeft, ik vind het wel amusant dat je op drie manieren kan navigeren. Drie, want boven die 'rubrieken' rechts staat nog een aanklikbaar rijtje 'Deze keer'.

Welkom, Boekenwurmblad! Ik zie uit naar het volgende nummer.


3 opmerkingen:

  1. Dag,

    Ik dank u voor uw positieve reactie, dat heb je hard nodig om door te gaan. Het is ook prettig om kritiek te krijgen, dan weet je waar je moet bouwen en schaven.

    Toch wil ik er wel iets aan toevoegen.

    Het Boekenwurmblad is geen voortzetting van de Boekenwurmbode. De papieren Boekenwurmbode verscheen 20 jaar lang 1 keer per jaar en ging uitsluitend over de Kinderboekenweek. Daarin stond het programma van enkele boekwinkels en van de bibliotheken, met wat extra informatie.
    De naam Boekenwurmblad kon omdat het woord 'boekenwurm' niet exclusief van de winkel is. Het logo van kinderboekwinkel de Boekenwurm komt, heel bewust, nergens in het blad voor, wat in de bode uitdrukkelijk wel het geval was.

    Het bedrag 12 euro wordt in de introductie al genoemd, onder 'de winkel kan blijven'. Overigens gaat die tekst binnenkort verdwijnen om vervangen te worden door een relevantere. Maar aangezien er geen onwaarheden in staan, heeft het even geen prioriteit gehad.

    Er is geen gevaar dat het een digitale folder van de winkel wordt, omdat dat niet het doel van het blad is, zoals u heel terecht opmerkt. Het Boekenwurmblad heeft niet tot doel de winkelomzet van de Boekenwurm in het bijzonder te vergroten, maar om alle boekwinkels ter wille te zijn. De Boekenwurm Online stimuleert dat de klant zelf het boek bij de eigen boekwinkel besteld en ophaalt.
    Rechtstreekse internetaankopen via de Boekenwurm Online kunnen, maar de verzendkosten zijn zo dat men dat niet klakkeloos zal doen.

    Dat de Boekenwurm Maastricht door het Boekenwurmblad kan blijven (als het lukt) is omdat mijn inkomen dan niet meer uit de verkoop van boeken moet komen, zoals nu (vaak niet) het geval is. De boekwinkel hoeft dan alleen zichzelf te bedruipen. Voorlopig zijn de opstartkosten betaald uit de huidige abonnementen. Dat vind ik al een mooie start.

    Ik snap dat het een beetje saai is om steeds maar met mij te maken te hebben, maar ik ga niemand vragen mij te helpen zolang het blad niet genoeg abonnees heeft om daarvoor te betalen. Het is daarom voor mensen die ervoor voelen en het kunnen, wellicht een goed idee om het abonnement bij kinderboekenliefhebbers, leesbevorderaars, onderwijsmensen en boekenvakkers te promoten.

    Hartelijke groet

    Hanneke Koene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de reactie. We gaan overleggen. Word wellicht vervolgd.

    BeantwoordenVerwijderen