Zoeken in deze blog

vrijdag 22 juni 2012

Oerol 2012




Veel te lang niet op Oerol geweest!

De 31e editie is nog gaande (15-24 juni 2012), maar ik ben al terug. Een bescheiden selectie gezien uit het enorme aanbod: 
- Aardlek (straattheater)
- Berg&Bos in coproductie met Oerol, Het jaar van de schlager
- Circus TreurdierHet eeuwige nachtcafé IV
- Convoi exceptional (muziek)
- Cowboy bij nacht (voorstelling), De meeuwen van Tinbergen
- Fabien Gruau, Les aires
- Firma Rieks Swarte, Steven de Jong met Groots en meeslepend wil ik leven
- Kapok (muziek)
- KumulusSilence encombrant
- L'Chaim (muziek)
- Linda VerkaaikDe verwondering, tentoonstelling.
- Maartje TeussinkBallyvaughan
- De mobiele liedkraam van Marijke Boon
- Theater Artemis en Veenfabriek, Drie monniken
- Thijs van VuureWhat is it like to be a bird? (Ik bleek een verdienstelelijke vink.)
- Tilted productionsSeasaw
- Veenfabriek ism ASKO/Schönberg, Ik wil mijn geld terug
- Yaso Romero Fernandes & Bastiaan Woltjer, Kind van de wind.
En daarnaast natuurlijk lekker heen en weer gefietst, want dat hoort bij Oerol, waar de voorstellingen verspreid zijn over heel Terschelling. Beetje regen, veel zon en vooral in het begin veel wind. Dat spoorde wonderwel met het motto van deze editie: 'De wind voert het woord'.
Hoogtepunten wat mij betreft: Steven de Jong met Groots en meeslepend wil ik leven, zie ook hier, en Theater Artemis en Veenfabriek, Drie monniken, zie ook hier. Twee vaardig gebrachte prachtige voorstellingen, met de juiste mix van muziek, vrolijkheid, tragedie, ontroering en stof tot nadenken. 
Top vond ik ook Silence encombrant (deafening silence) van Kumulus, hoewel die ietsje korter had gekund.  Maar wat een mime, en wat een vondsten. Prachtige dans leverde Tilted productions met Seasaw.
Belofte: Yaso Romero Fernandes & Bastiaan WoltjerKind van de wind. Mooie, kleine voorstelling.
Jammer, gemist: heel veel natuurlijk, bijvoorbeeld Groupe Zur.


In het algemeen: wat werd ik blij van zoveel talent en moois in enkele dagen, en dat in het landschap van Terschelling. En Oerol: ook nog een voorbeeld van een festival dat zijn publiek heeft ingeschakeld om te blijven voortbestaan: Vrienden van Oerol.


En de naam:

Oerol is de naam van een oude Terschellinger gewoonte. Als in het voorjaar het weer goed genoeg was om het vee dat 's winters op stal stond, te laten grazen op de weiden buiten de dorpen, gaf dat het vrolijke aanblik van loslopende beesten 'oerol', wat overal betekend in het dialect van Terschelling. '





Geen opmerkingen:

Een reactie posten