Zoeken in deze blog

dinsdag 2 oktober 2012

50 mooiste kinderboeken

En nu ik toch zo uitvoerig bezig ben met wel of niet bestaande jeugdliteratuur (Peter van den Hoven, Jeugdliteratuur bestaat niet, zie hier en hier en hier mijn 3 opeenvolgende bijdragen en hier de bespreking van de aan hem gewijde aflevering van Literatuur zonder leeftijd), kan ik het niet laten te wijzen op het initiatief van Bibliotheek.nl om zonder veel omhaal zowel kinderen als volwassenen uit te nodigen van 3 oktober tot en met 31 december 2012 hun favoriete kinderboek te plaatsen in de Leukste Kinderboekenkast van NL (zie ook de actiewebsite).

In gedachten zie ik Peter van den Hoven instemmend knikken, maar tegelijk al kritische kanttekeningen maken over popularisatie, beperking tot 'het kinderboek' enzovoort. Ja, dit wordt een publiekskeuze, geen door ervaren recensenten samengestelde canon. Niettemin interessant, ben benieuwd wat er voor kast tevoorschijn komt en zal zeker ook een van mijn favoriete kinderboeken plaatsen. (Maar welk - dat wordt nog even nadenken.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten