Zoeken in deze blog

dinsdag 6 november 2012

Boeken beleven

Ik kende al boekenlezers, -kijkers, -bladeraars, -snuffelaars, -ruikers, en wellicht bestonden boekenbelevers ook al, toch vond ik de term opvallen in een persbericht van Playlane. Dit bedrijf, o.a. maker van Fundels, kondigde vandaag een nieuw platform voor digitale prentenboeken aan en het persbericht begon aldus:

Door de komst van diverse generaties tablets en smartphones (iOS, Android, Windows8) komen kinderen van jongs af aan in contact met digitale media. Muziek, Video, strips, games en boeken worden steeds vaker digitaal geconsumeerd. Zo tonen Google Analytics cijfers aan dat dagelijks meer dan 10.000 Vlaamse kinderen tussen 3-7 jaar digitale boeken beleven via tablets en/of smartphones. Alleen de digitale Kabouter Plop-boeken (Studio100) kenden afgelopen weekend nog een absoluut record met meer dan 5750 digitale belevers op één dag. Hoewel e-lezen in Vlaanderen nog maar beperkt doorbreekt bij volwassenen lijkt dit bij de jonge generatie reeds de meest normale zaak. De verkopen van onder meer interactieve digitale prentenboeken kennen dan ook een continue groei (+45% op jaarbasis). ' (Cursieven van mij.)

Je hebt dus ook digitale belevers, kennelijk, althans volgens Playlane.

Het platform werd aangekondigd als Fundels AVI-boeken en zou op 8 november op de Antwerpse Boekenbeurs worden gepresenteerd. Waarschijnlijk is dat de reden dat er vandaag op de website van Fundels nog niets over te vinden (of te beleven) was.
Dus nog maar een citaat uit het persbericht:
Dit platform dat Fundels AVI-boeken zal heten wordt een uitbreiding op het Fundels prentenboeken platform dat reeds drie jaar bestaat en op dit moment in meer dan 750 Vlaamse scholen en 300 bibliotheken gebruikt wordt.

Het Fundels AVI-platform zal eveneens geprofileerd worden naar scholen en bibliotheken maar kent een heel belangrijke link met logopedisten. Zo bevat het platform naast diverse interactieve boeken een uitgebreid volgsysteem om de taalontwikkeling bij jonge lezers te kunnen volgen en bijsturen waar nodig. Kinderen krijgen immers via de pc, tablet of smartphone opdrachten aangeboden die interactief uitgewerkt en opgenomen worden. Deze opdrachten kunnen zowel in een school-, logopedische- of thuiscontext uitgevoerd worden. Logopedisten of leerkrachten kunnen nadien alle resultaten bekijken en de opnames beluisteren. Op die manier wordt door gebruik van digitale media de lees- en spraakbevordering bij het kind optimaal gestimuleerd.  '

Of die laatste claim zal worden waargemaakt, ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen