Zoeken in deze blog

dinsdag 5 december 2017

Zwarte Piet staat er gekleurd op 4

Onlangs het Sinterklaas-journaal bekeken: een aflevering met een klas vol hulpsinterklazen en met pieten in zwartgeschminkte en in veeg-uitvoering. De clou ben ik alweer kwijt.
Ik bleef er hangen omdat we dit najaar ook weer het nodige te verduren hebben gekregen over de kleur van Zwarte Piet.
De Slag bij Dokkum, nee, niet die van 1418 maar die van 18-11-2017. Stukken in kranten. Naar verluidt (ik houd me verre van dit medium) heftige braaksels op Twitter e.d. Er zal hier en daar ook wel een lekker vies Facebook-pagina'tje te vinden zijn.

Hier en daar wat afstandelijker teksten. Karel Knip zocht voor NRC 2-12-2017 uit wanneer Zwarte Piet voor het eerst opdook (1840). Ook niet voor het eerst, in 2015 deed-ie dat ook al.
Ik miste Frits Booy (zie ook hier en verder, en Wikipedia), hij wordt toch niet te oud?

Ik in ieder geval wel. Te oud om op tijd te beginnen met volgen wie wat bijdraagt inzake Zwarte Piet 2017. Het interesseert me niet meer.  De voors en tegens zijn voorspelbaar. Dat zelfs satiricus Arjen Lubach er op 27 november een item aan besteedde, is grappig en memorabel, maar ik zou hem adviseren voor 2018 ook alvast zo'n uitzending te maken. Dank NRC-redactie, die op 5-12 een overzichtje bood van alle Zwarte Piet-gedoe in 2017.
Het hele circus zal zich de komende jaren ongetwijfeld herhalen. Het aantal roet- en andere niet zwart geschminkte Pieten zal langzaam maar zeker toenemen ten opzichte van de zwartschminkpieten. Maar langzaam, heel langzaam.

Ik wens allen een prettig sinterklaasfeest.

Zie ook: Zwarte Piet staat er gekleurd op 3, 2 en 1.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten