Stichting Lezen heeft onderzoek laten doen naar de voorleespraktijk in de Nederlandse kinderopvang. Er zijn 'dit keer 200 managers en 266 pedagogisch medewerkers bevraagd over zowel het voorleesbeleid als de voorleespraktijk op hun kindcentrum. Zij werken bij instellingen die met het programma BoekStart in de kinderopvang werken en bij instellingen die dat niet doen. '
Er wordt vaak voorgelezen in de kinderopvang. Toch kan het beter, volgens het rapport.
'Ongeveer een derde van de managers geeft aan dat voorlezen op hun instelling niet is opgenomen in het pedagogisch beleidsplan en twee derde heeft geen apart voorleesplan. Op de helft van de instellingen is er ook nog géén voorleescoördinator aanwezig.'
En
'een op de vijf managers vindt dat pedagogisch medewerkers na hun opleiding voldoende kennis en vaardigheden hebben over leesbevordering en voorlezen. Én meer dan de helft zegt dat hun personeel op dit vlak extra scholing nodig heeft.'
BoekStart helpt, volgens dit rapport.
'Zo hebben kindcentra die aan dit programma deelnemen, voorlezen vaker opgenomen in beleid en werken zij vaker met een voorleescoördinator.
Pedagogisch medewerkers voelen zich deskundiger, en managers geven aan dat hun instelling sindsdien anders is gaan werken. Aan de hand van zeven bouwstenen laat BoekStart in de kinderopvang zien wat werkt.'
Pedagogisch medewerkers voelen zich deskundiger, en managers geven aan dat hun instelling sindsdien anders is gaan werken. Aan de hand van zeven bouwstenen laat BoekStart in de kinderopvang zien wat werkt.'
Waarvan akte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten