Zoeken in deze blog

vrijdag 28 juni 2013

Self-publishing

Het blijft een hardnekkig verschijnsel onder Nederlandstaligen: Engels klinkt net wat gelikter dan de eigen taal. Zelfbevlekking zal je vrijwel niet in het Engels horen of lezen, maar zelf-uitgeven, ach, dat staat zo ontnuchterend. Dus noemen we het self-publishing.
Voor de goede orde: dat is dus geen zelfbevlekking. Dacht ik.


Er is een initiatief van Singel Uitgevers toegevoegd aan de al bestaande dienstverlening (Ten Pages, GopherMijnbestseller, Eigen boek uitgeven, Zelf je boek uitgeven, Boekscout, Lulu, ...) voor wie graag een boek de wereld wil insturen. Het heet Brave New Books en is een samenwerking van Singel Uitgevers, Bol.com en Mijnbestseller. De brave new world van Aldous Huxley was niet zo'n fijn oord, maar wellicht is het bij Brave New Books beter toeven.
Je kan er zelfs een 'mediacampagne' winnen.



Wat voegt Brave New Books toe om net wat aantrekkelijker te worden dan al die andere aanbieders?
Dit:


En 'lees meer':



Reacties konden niet uitblijven. Coen Peppelenbos van Tzum vond het wel een goed idee.
'Het vandaag gelanceerde platform Brave New Books lijkt me een meesterzet van de uitgeverijen van Singel 262 (Querido, Nijgh, Athenaeum, Leopold en Ploegsma), Bol.com en Mijnbestseller.nl. Mensen die zo graag een boek willen aanmaken, kunnen dat nu doen via de nieuwe site. Je kunt alles in eigen hand houden, maar je kunt ook deskundigheid inhuren. Zo zorg je ervoor dat een deel van je redactie en je schrijvers aan het werk blijft (en daar lijkt me niets op tegen).
Enkele prijzen:
Leesscan € 90,-
Leesrapport van € 350,- tot € 550,- (tot 700 pagina’s), daarboven op offertebasis
Redactie ca. € 13,- per 1.000 woorden
Redactie extra € 18,- per 1.000 woorden
Professioneel omslag € 600,-
Ik vind het wel goed dat alles nu een prijs krijgt. Dat schrikt misschien de ergste amateurs af.'

Maar hij citeert ook een kritisch commentaar van ene F. Punt Starik op Facebook



en een commentaar van Ted van Lieshout in zijn blog:
' Je kunt op je vingers wel natellen dat als er in de vijver een auteur rondzwemt die heel goed is, die het droge wordt getrokken en alsnog een contract krijgt aangeboden. Wat dan weer een twijfelachtig uitstraling heeft naar al die wannabe-schrijvers die in de vijver blijven spartelen. En om in de juiste metaforen te blijven: het kan ook een vorm van vertroebeling van de taak van de uitgever zijn. Je zou je kunnen ook voorstellen dat een uitgevershuis van naam juist niets te maken wil hebben met ondermaats geschreven boeken. Verder kun je je afvragen of de uitgeverijen van Singel 262 nog wel voldoende aandacht kunnen besteden aan hun reeds bestaande auteurs als ze er 1 miljoen bij krijgen, want zo veel mensen zijn er in Nederland, zegt Paulien Loerts in een interview met Boekblad, die schrijver willen worden.' (mijn link)
Ted slaat volgens mij de spijker op de kop, al betwijfel ik of zich een miljoen mensen melden. (Zijn aanhaling lijkt me dan ook ironisch bedoeld en zie ook Nrcnext, dat het hield op 60.000.)
De commentaren onder zijn bericht (Teds blog wordt goed gelezen) zijn eveneens lezenswaard, net als het bericht aan de auteurs van Singel 262, dat Ted van Lieshout ook op zijn blog plaatst. Volgens dat bericht verandert er voor de auteurs van Singel 262 niets. Dat betwijfelde Ted en dat dreef hem tot zijn commentaar.
Overigens zijn ook de commentaren onder dat interview met Paulien Loerts (sinds 1 oktober 2012 algemeen directeur van Singel 262) het lezen waard.
Bijvoorbeeld dat van Bastiaan Bommeljé:
'De branche snakt naar minder boeken, minder schrijvers, minder schrijfcursussen, minder feestjes, minder hobbyïsme, en naar hogere drempels, meer afwijzingen en meer prikkeldraad rond uitgeverijen. De branche heeft zichzelf verstikt in een tomeloze overproductie van kansloze boeken, en dan helpt dit niet echt om opgelucht adem te halen.'
Ook Joost Nijsen (Uitgeverij Podium) had een duidelijke mening:
'Los van de volgens mij geringe rendementsmogelijkheden (maar daarin zal ik ruiterlijk mijn ongelijk bekennen mocht het booming worden), kan ik met geen mogelijkheid gepassioneerd raken bij de gedachte een bemiddelende rol te spelen in het verspreiden van boeken die ik niet goed genoeg vind om 'gewoon'  uit te geven. Waarom zou je als uitgever in hemelsnaam betrokken willen zijn bij de exploitatie van teksten die ontroerend noch onderhoudend zijn, fascinerend noch informatief?' Lees hier verder.

Het is al eens gezegd: money makes the world go round. Loerts doet er niet moeilijk over, uit het interview blijkt ontegenzeggelijk dat ze gedreven wordt door het verlangen naar meer omzet, en dus hopelijk meer winst voor de zaak. 'We willen in Nederland de grootste partij in self-publishing worden.' In de hoek gedreven zal ze vast wel eens beweren dat die winst goed is voor de auteurs van wie de uitgeverijen van Singel 262 werk uitgeven. Maar dat lijkt me onzin.
Singel 262 is deel van WPG Uitgevers. Het zijn, denk ik, vooral de eigenaars van dat bedrijf die er eventueel garen bij spinnen. Ook al staat in hun vaandel geschreven dat zij zijn: 'een onafhankelijke groep van multimediale bedrijven in Nederland en Vlaanderen, gericht op het rendabel uitgeven en exploiteren van relevante, kwalitatief hoogstaande producten en diensten die schoonheid en inzicht verschaffen'.
Of dat miljoen nieuwe schrijvers van Loerts 'schoonheid en inzicht' gaan verschaffen? Ik wacht benieuwd af.


NB. Hier de tekst van Money makes the world go round







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen