Zoeken in deze blog

zondag 17 april 2011

Winnie-de-Poeh: nieuwe film

Nog even gegrasduind in de voornaamste jeugdliteratuurnieuwssite, Leesplein en in Villa Kakelbont (dat overigens steeds vaker nieuws van Leesplein overneemt, heb ik de indruk), en ook nog even op Leesfeest,  maar ik vond nergens de vermelding van de nieuwe film over Winnie-de-Poeh.
Niet goed gegrasduind, liet de redactie van Leesplein mij per ommegaande weten toen ik een eerste versie van dit bericht op het net gooide, want het verschijnen van de film is wel degelijk vermeld, je moet even zoeken in de berichten 'Boeken op de buis en in de bios'.

Toch weinig aandacht. Misschien omdat het wederom een Disney-productie is?
Ik vond twee lovende recensies in Franse kranten (L'Express en Le monde), maar de trailer boezemt mij weinig vertrouwen in. De figuren, de stijl, alles komt me akelig bekend voor en nog steeds mijlenver verwijderd van het oorspronkelijke verhaal en de oorspronkelijke illustraties. Het is eh, nou ja, het is Disney. Een lachje (veel lachjes), een traantje, keurig gedoseerd en van muziek voorzien, maar alle echte weemoed is er vermoedelijk vakkundig uitgesneden. Een familiefilm in oude snit, lijkt me.

De regisseurs heten Stephen J. Anderson en Don Hall en 20 april komt-ie uit. Zeer waarschijnlijk wordt er ook een nieuwe vloed aan merchandising over ons uitgestort. Zie hier voor een voorbeeld en zie ook de officiële filmwebsite. Verkopen, ja, daarin is het Disneybedrijf altijd goed geweest, evenals in het vinden van de grootste gemene deler.







Ter herinnering, hieronder Winnie-the-Pooh volgens John Shepard, in 1926:

Pooh Shepard 1926.png

Een van de vele verschillen: dat Disney-lachje ontbreekt. Gelukkig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten