Zoeken in deze blog

zaterdag 6 augustus 2011

Leesgoed 2011-3


Een kalm zomernummer van Leesgoed, waarvan me vooral achter- en voorkant opvielen. Voorkant vanwege de fraaie illustratie, achterkant vanwege de advertentie van NBD/Biblion: ook die firma gaat aan young adults doen.
Tussen die twee pagina's kabbelt een zomernummer. Veel lees- en luistertips, informatieve interviews met Sjoerd Kuyper (gekoppeld aan voorpublicatie uit O rode papaver, boem pats knal!) en Rotraut Susanne Berner, beide door hoofdredactrice Karin Kustermans, en met David Almond, door Kathy Mathys, en een artikel over de samenwerking met scholen door de bibliotheek van Ham.
De rubriek 'In beeld' voegt iets toe aan godsbesef: afgebeeld is een scène uit Kleine man en God van Kitty Crowther, waarin een jongen (denk ik, z'n wat ouwelijke hoofd steekt uit boven het water van een vijver waarin ook nog een stel eendachtigen enthousiast meekijkt) begroetend kijkt naar een soort weldoorvoed spook met oranje aura en vriendelijke oogopslag. God als spookverschijning? De kerstman in vermomming?
Kleine man en God is een vertaling van Le petit homme et Dieu (L'École des loisirs, 2010).
In het interview met Rotraut Susanne Berner geeft deze nog eens commentaar op het 'gedoe rond coproducties': de ene (Britse) uitgever wou meer zwarte kindertjes, de andere (Amerikaanse) wou een piemeltje verwijderd zien. Dan maar niet op de Britse markt, en in de VS een andere uitgever: de illustratrice paste zich niet aan en dat vind ik te prijzen.
Nog een mooie uitspraak van Berner: 'In de eerste plaats ben ik een tekenaar, iemand die tekent. Er zijn tekenaars en er zijn schilders. De Vlaamse illustratoren bijvoorbeeld, dat zijn schilders. Ik ben een tekenaar.'

Ja, die zomer. Op het moment dat ik dit schrijf gutst de regen op het dak. Maar in Italië, waar ik de afgelopen tijd verbleef, was het meestal mooi weer. In Genua bezocht ik de Biblioteca De Amicis, een jeugdbibliotheek die zich op de internationale kinderboekenbeurs van Bologna nog wel eens presenteerde als  internationaal. Daarover later misschien meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten