Zoeken in deze blog

donderdag 26 maart 2015

Recensies kinderboeken in de Volkskrant

Ja, soms barst er ineens iets uit dat de moeite van het citeren waard is. Rindert Kromhout schreef op 25 maart jl. op zijn Facebook-pagina:

'Het zit me toch niet helemaal lekker. Ik heb, omdat ik me als kinderboekenschrijver, maar vooral ook als oud-recensent kinderboeken van de Volkskrant (1984-1990) nog altijd betrokken voel, zaterdag een ingezonden brief naar deze krant gestuurd, die als volgt begint:
'Er was een tijd dat er elke week een kinder- of jeugdboek werd besproken in de Volkskrant. Er was, later, een tijd dat er elke veertien dagen een kinder- of jeugdboek werd besproken in de Volkskrant. Maar die tijden lijken voorbij te zijn. Iedere week sla ik Sir Edmund open, in de hoop iets te kunnen lezen over onlangs verschenen kinderboeken, maar tevergeefs. Wat is hier aan de hand? Waarom worden de kinderboeken al maanden genegeerd?'
De Volkskrant heeft besloten de brief niet te plaatsen. Wel kreeg ik een mail van de chef boeken' (Wilma de Rek, hv). 'Ik denk dat ik daar niet zomaar uit mag citeren, maar de chef boeken vraagt zich (enigszins denigrerend) af welke Sir Edmund ik lees, omdat er in de boekenbijlage van de Volkskrant gewoon over kinderboeken wordt geschreven. De Volkskrant, aldus de chef boeken, neemt kinderboeken tegenwoordig serieus (vroeger kennelijk dus niet, denk ik dan, bedankt voor het compliment), maar publiceert er alleen over als er een reden voor is.
Ben ik gek? Stel ik me aan? Is er al in geen maanden een reden geweest een recensie over een mooi, net verschenen kinderboek te schrijven? Zo ja, dan zal ik vanaf nu zwijgen. Zo nee, dan hoop ik echt dat er iets gaat veranderen.'

Dat stukje riep reacties op van Annelies Jorna, Pieter Feller, Hester van de Grift, Wilma Seijbel, Milja Praagman, Susan Venings, Jaap Friso, Alice Hoogstad, Marcel van Driel, Christine Tinssen, Marischka Verbeek, Diet Groothuis, Tiny Fisscher, Marion van de Coolwijk, Marco Kunst, Roeland Ensie, Anke Kranendonk, Hanneke de Jong, Selma Niewold, Katrien Temmerman, Jacob Bosma, Lieke van Duin en ondergetekende (vandaag).

Grotendeels auteurs en/of recensenten van kinderboeken en het is dus geen wonder dat Rinderts onbehagen gesteund wordt - en ook ik vind dat de Volkskrant erg zuinig is met recensies van kinderboeken. Ik vermoed dat de verontwaardiging in dit kleine kringetje blijft rondzingen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten