Het is weer zover: met de post komt een blaadje van de International Reading Association met het verzoek om mijn stem uit te brengen op kandidaten voor het bestuur. Ik ben lid van die vereniging, vandaar.
Er is niets mis met de doelstelling van de International Reading Association: wereldwijd het leesonderwijs verbeteren. Of zoals het op de website staat: 'The mission of the International Reading Association is to promote reading by continuously advancing the quality of literacy instruction and research worldwide.
More than 70,000 members strong, the Association supports literacy professionals through a wide range of resources, advocacy efforts, volunteerism, and professional development activities. Our members promote high levels of literacy for all by:
- Improving the quality of reading instruction
- Disseminating research and information about reading
- Encouraging the lifetime reading habit.'
Da's nog maar een samenvatting, de hele doelstelling staat hier.
En minnaars van het kinderboek, tot die verbetering hoort de aanwezigheid en het presenteren van jeugdliteratuur op school. Daaraan wordt in de periodieken van de International Reading Association, zoals The Reading Teacher, voldoende aandacht besteed. Niet voor niets doet het hoofdkantoor van de International Reading Association in Newark (VS) de Amerikaanse sectie van de International Board on Books for Young people (IBBY) er bij.
Daarmee kom ik meteen bij een bezwaar. De International Reading Association mag dan mooie doelstellingen en internationale pretenties hebben, van de 65978 leden wonen er 61945 in de VS, 1446 in Canada en 2587 'outside North-America'. De International Reading Association is helemaal niet internationaal, maar op en top Amerikaans. Door de directe democratie van de vereniging blijft dat ook zo: met zoveel Amerikaanse leden blijft het bestuur ook Amerikaans, al verdwaalt er wel eens iemand uit Finland of Nieuw-Zeeland in. Het leeuwendeel van de activiteiten is ook gericht op de VS, begrijpelijk gezien het bovenstaande.
Wat heb je er aan om lid te worden? Als praktizerend onderwijsgevende in ons taalgebied eigenlijk niets. Als onderzoeker wel, want The Reading Teacher en de International Reading Research Quarterly zijn gedegen vaktijdschriften. Ik vermoed dan ook dat alle niet-Engelstalige leden van de International Reading Association geabonneerd zijn op deze tijdschriften.
Niettemin zijn er internationale activiteiten. Zo heeft de International Reading Association met hulp van de Soros Foundation stevig geïnvesteerd in nieuwe filialen in Centraal- en Oost-Europa en zijn er in alle overige werelddelen affiliates, zoals dat heet. In Europa zijn die georganiseerd in de International Development in Europe Committee (IDEC), die elke twee jaar een European Reading Conference organiseert - op 31 juli t/m 3 augustus aanstaande - in Mons/Bergen, België. Die conferentie wordt overigens mede georganiseerd door een vereniging die uit de schoot van IDEC is voortgekomen, wellicht om wat losser van het IRA-hoofdkwartier te kunnen opereren, de FELA ofwel de Federation of European Literacy Associations.
Is er ook een Nederlands affiliate? Ja, Reading Association in the Netherlands (RAiN), maar op één actief lid (en al jaren voorzitter, Jeroen Clemens) na, is dat Doornroosje nabij. Ook de twee Belgische affiliates zijn niet bijster actief. Meesters en juffen die hun leesonderwijs willen verbeteren, moeten het in onze taalstreek echt van andere instanties hebben.
Ik blijf toch maar even lid. Al was het maar omdat ik Doornroosje's penningen beheer. En omdat ik goede herinneringen heb aan enkele European Reading Conferences. Vooral die in Budapest, in 1995. Hoe heet het er was (gemiddeld zo'n 30 graden), hoe enthousiast de deelnemende onderzoekers uit Hongarije en andere uit de Sovjet-Unie geglipte landen, met als hoogtepunt, ja sorry lezers, het heeft niets met lezen te maken, de avond met Hongaarse muziek waar wij deelnemers tot in de kleine uurtjes ons in het zweet gedanst hebben, in steeds grotere en warmere kringen.
Ik heb mijn stem dus maar uitgebracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten