Schoolmuzikanten en kunsteducatoren zijn een actie beginnen
om meer muziek op de basisschool te krijgen: Muziek telt! De website begint met
een rasechte pedagogen-uitspraak:
' Muziek maken is belangrijk voor kinderen. Het maakt slim en sociaal en verbetert het concentratievermogen. Muziek is een uitlaatklep en vormt een voedingsbodem voor latere cultuurdeelname. Muziek telt! wil dat alle kinderen in aanraking komen met muziek, op school of daarbuiten. Van jongs af aan en in allerlei vormen. '
' Muziek maken is belangrijk voor kinderen. Het maakt slim en sociaal en verbetert het concentratievermogen. Muziek is een uitlaatklep en vormt een voedingsbodem voor latere cultuurdeelname. Muziek telt! wil dat alle kinderen in aanraking komen met muziek, op school of daarbuiten. Van jongs af aan en in allerlei vormen. '
Toch is het een ' een
initiatief van Muziek Centrum Nederland, Fonds voor Cultuurparticipatie en
Kunstfactor. In een periode van drie jaar willen deze organisaties meer muziek
brengen in het leven van kinderen, in het onderwijs en daarbuiten. '
Bedoeld wordt ('muziek maken') dus actief muziek maken en
wellicht ook praten over muziek.
Want muziek beluisterd wordt er volgens mij al heel veel, het schalt aan alle kanten de huiskamers en winkelcentra binnen en voor scholieren is het de gewoonste zaak om met een koptelefoon vol muziek op het hoofd huiswerk te maken. En moet ik nog herinneren aan Idols of The Voice of Holland? Kinderen komen zo ruimschoots 'in aanraking' met muziek, zij het dat pop-muziek en (andere) muzak overheersen.
Want muziek beluisterd wordt er volgens mij al heel veel, het schalt aan alle kanten de huiskamers en winkelcentra binnen en voor scholieren is het de gewoonste zaak om met een koptelefoon vol muziek op het hoofd huiswerk te maken. En moet ik nog herinneren aan Idols of The Voice of Holland? Kinderen komen zo ruimschoots 'in aanraking' met muziek, zij het dat pop-muziek en (andere) muzak overheersen.
De ambities zijn groot:
' Hoe pakken we het
aan?
Door het vormen van een zich steeds verder uitbreidend
netwerk van mensen en organisaties met dezelfde ambitie. Door het bieden van
inspiratie voor lessen en het delen van de passie voor muziek in woord en
beeld. Door nieuwsberichten en onderzoeksgegevens te verspreiden, en discussie
uit te lokken. Voor iedereen die verbonden is met het onderwijs, de
muziekwereld of de politiek. Muziek telt! zet muziekeducatie op de kaart, door
verbinding te zoeken met andere sectoren en kruisbestuivingen in het onderwijs te
realiseren. Want het werkt: muziek gekoppeld aan taal en rekenen versterkt het
leren. Bij het samen spelen en leren luisteren naar elkaar is muziek onmisbaar.
Campagne
Verschillende (muzikale) ambassadeurs verbinden hun
medewerking aan Muziek telt!, als gezicht in de campagne en voor het
ondersteunen van de boodschap in de media. Dit zijn smaakmakers van de
Nederlandse muzieksector en aansprekend voor een breed publiek. Sinds de
lancering van Muziek telt! zetten mezzosopraan Tania Kross, Phil Tilli (gitarist
van Moke) en Edwin Rutten zich in voor het initiatief, samen met de kinderen
Jiske (7), Niall (10) en Wouter (12).
Waar en wanneer?
Muziek telt! is het hele jaar door in het land aanwezig,
om voorlichting te geven en het netwerk uit te breiden. Door aanbieders van
muziek te koppelen aan scholen en kinderen, ontstaat een waardevolle en
praktijkgerichte bijdrage aan het stimuleren van muziek in het leven van
kinderen. Parallel probeert Muziek telt! zowel de overheid als het onderwijs te
bewegen om structurele en hoogwaardige aandacht te schenken aan muziek in het
lesaanbod. Tegelijkertijd biedt deze website, de spil in de communicatie, een
continue online platform om goede initiatieven te tonen en te delen. Kijk in de
agenda naar interessante events en volg het nieuws om te zien waar de laatste
ontwikkelingen plaatsvinden. '
Er gaat ook gezongen worden. Zing es is deel van de campagne.
' Alle kinderen van
groep 1 tot en met 5 zingen op school, dat is de ambitie van Zing ‘es. Zingen
is niet alleen leuk en ontspannend, maar ook belangrijk voor de ontwikkeling
van kinderen. Toch geven op dit moment lang niet alle scholen structureel
aandacht aan zingen. Zing ‘es wil daar verandering in brengen. '
Waarop een tekst volgt waarvan mij even niet duidelijk was
voor wie die bedoeld is, kinderen of onderwijsgevenden:
' Lezen, schrijven
en rekenen zijn belangrijke vakken op de basisschool. Wij zijn er van overtuigd
dat zingen kinderen helpt bij deze vakken. Taalontwikkeling, concentratie,
samenwerken, op elkaar wachten. Allemaal dingen die een kind leert tijdens het
zingen! En waarom zou een kind rekentafels niet zingend leren? Zou dat niet
veel sneller en leuker gaan?
Zing ‘es is bedoeld voor groepsleerkrachten die graag willen zingen met hun klas. Op dit deel van de website vind je binnenkort:
• Liedjes, voorzien van een lesbrief en hulpmiddelen voor groepsleerkrachten.
• Filmpjes met goede voorbeelden.
• Links naar websites met heel veel lesmateriaal.
• Een agenda met Zing ‘es bijeenkomsten.
• Ondersteuning bij het zingen met de kinderen van uw klas.
Wordt jouw school ook een Zing ‘es school?
Gaat jouw klas meedoen met de verkiezing van het lied van de maand?
Stuur je een filmpje in met een leuke les of flitsend optreden?
Doe je mee met de grote landelijke Zing ‘es dag?
Lees binnenkort meer op dit deel van de website van Muziek telt!
Ik vermoed dat besloten is
onderwijsgevenden te tutoyeren, zoals sommige bedrijven (Ikea,
telefonie-aanbieders) dat ook doen. Nog wat onwennig ('Ondersteuning bij het zingen met de kinderen van uw klas').
Wat me verbaasde is dat met name
onderwijsgevenden worden aangesproken die graag
willen zingen met hun klas. Ik zou er voor
pleiten om juist meesters en juffen te gaan porren die nog niet graag zingen
met hun klas. Voor muzikale en zing-grage onderwijsmensen is genoeg materiaal
op de markt, zoals ik afgelopen dinsdag op de Nationale Onderwijs tentoonstelling kon vaststellen. Lijkt een beetje op leesbevordering voor mensen wier lezen niet
bevorderd hoeft te worden.
Waarschijnlijk denkt men dat goed voorbeeld
doet volgen (zie de beloofde filmpjes) en natuurlijk, het aanbieden van nog
meer materiaal vergroot de keuze.
Overigens, wee de kinderen die in handen vallen van een volstrekt amuzikale juf of meester, die toch 'iets met muziek' wil doen. Op de basisschool van mijn zoon besteedde het niet zo muzikale team dit uit aan de enige wel muzikale collega en dat was een redelijk succes - tot hij een andere baan kreeg en van school verdween. Dat komt vast vaker voor.
Overigens, wee de kinderen die in handen vallen van een volstrekt amuzikale juf of meester, die toch 'iets met muziek' wil doen. Op de basisschool van mijn zoon besteedde het niet zo muzikale team dit uit aan de enige wel muzikale collega en dat was een redelijk succes - tot hij een andere baan kreeg en van school verdween. Dat komt vast vaker voor.
Ik zou er dan ook voor willen pleiten dat
muziek op school wordt uitbesteed aan een vakleerkracht, net zoals met
gymnastiek. Bij mijn weten bieden de conservatoria daarvoor nog steeds een
opleiding aan.
Maar ja, die schoolbudgetten...
Er worden ook liedjes beloofd. Dat maakt
nieuwsgierig, en dat raakt aan de jeugdliteratuur. Ik heb me ingeschreven voor
de nieuwsbrief.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten