Zoeken in deze blog

maandag 3 januari 2011

Henri van Daele

Op 20 december 2010 overleed een van de meest bewogen Vlaamse auteurs van jeugdliteratuur: Henri van Daele. Alsof de redactie van Literatuur zonder leeftijd dit voelde aankomen, besteedde ze een hele aflevering van dit tijdschrift in boekvorm (zomer 2010, nummer 82) aan hem. Dat wordt nu een gedenkwaardig en monumentaal nummer.


Ik herinner me een interview met hem en Gregie de Maeyer, zo'n twintig jaar geleden. We hadden op hun voorstel afgesproken in een restaurant en zelden werd een interview zo rijkelijk met spijs en drank overladen. Belangstelling van Nederlandse kant was toen nog ongewoon en ze bejegenden me met een mengsel van wantrouwen en enthousiasme. Dat laatste was verklaarbaar: beiden zetten zich met hartstocht in voor de jeugdliteratuur in Vlaanderen. Het eerste ook: wat zou die noorderling publiceren?


Misschien wel niets. Het lukte me vooralsnog niet de tekst terug te vinden n het archief van Leesgoed, noch in mijn eigen archief.
De tekst dateert nog uit het precomputertijdperk, een digitale versie heb ik niet en die grote bak met eerder gepubliceerde teksten moet ik nog doorploegen.
Tekenend is dat ik me niet meer kan herinneren wát we precies besproken, maar wel die tomeloze hartstocht.
Een mooie herinnering.
Nadien ben ik Henri nog verscheidene keren tegengekomen, o.a. in Bologna, tijdens de Internationale Kinderboekenbeurs. Nog steeds dezelfde hartstocht, liefst te uiten met een pint bij de hand. Hij leverde trouwens ook enkele artikeltjes voor Leesgoed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten