Zoeken in deze blog

donderdag 21 juni 2012

Allemansendes en influentials

Kwam ik me deze week toch minstens twee prachtige woorden tegen die ik nog niet kende. Op 21 juni kwam influentials langs, in een bericht van ene Isabelle Egerer, die me uitnodigde mee te doen aan een enquête in verband met een ' onderzoek naar het communicatieproces tussen PR-professionals en influentials (o.a. journalisten en bloggers) '. Meteen gegoogled op dat woord. Bovenaan stonden Klout en een blog Infuentials. Op dat laatste blog een definitie zonder bronvermelding: ' those that are of considerable online importance or influence '. Ene Rocco plaatste daar op 15 juni een bericht dat aldus begint: ' PR Newswire heeft onlangs een interessante infographic gedeeld, die ingaat op de 1-9-90 regel voor influential marketing. Ze laten zien dat influentials grofweg in te delen zijn in drie groepen. Elk met zijn voor’s en tegen’s '.
Die link naar PR Newswire plaatste ik.


A ha, marketing. Hoe zet je mensen aan tot kopen. Ik had al zo'n vermoeden...


Hit 3 en 4 brachten me naar Marketingfacts, 'platform voor interactieve marketing'.
Onder het kopje 'Influentials en Word of Mouth anno 2008' (29-8, Robert Witteman, Sanoma Media): ' De invloedrijke consument, beter bekend misschien als influential of opinion leader, laat van zich horen. Hij geeft vaker zijn mening en wordt vaker om advies gevraagd dan de volgers, zeg maar de overige 90 procent van de consumenten. Beïnvloeding vindt plaats door persoonlijk contact via Word of Mouth (WoM) communicatie en electronic Word of Mouth (eWoM). '
Onder het kopje 'De nieuwe online influentials' (Omar Kbiri, 25-5-2011): ' Lange tijd wordt er al gesproken over online influentials en dat dit een belangrijke groep is. Een groep die een grote invloed zou kunnen hebben op mensen. Maar veelal was het zo in Nederland dat er niet echt online influentials bestonden, in mijn ogen tenminste. Degene die wel invloed hadden waren meestal mensen die al in de offline wereld een waarde hadden (denk BN’ers). Maar in het afgelopen jaar is er veel veranderd en zie je ze als mooie paddenstoelen de grond uitkomen. ' En zo verder, het gaat over ene Nalden, van wie ik net als Matthijs van Nieuwkerk (DWDD, 2009) nooit had gehoord. Een mooie paddenstoel. Nalden 'is een merk', geen naam. Wel een merk met een gezicht. 
Dat fragment van DWDD was overigens door 'Nalden' zelf op Youtube gezet, met als commentaar ' I was invited in one of the biggest (live) talkshows on the Dutch TV. Do not underestimate the power of 'old media' hahaha '. Waar hij zich overigens geen trendwatcher wil noemen, maar 'gewoon een oplettende jongeman'.
De wondere wereld van marketing, merken, en mensen die zich definiëren in een wereld waarin alles om kopen en verkopen, om sales, retail en consumers draait. Money makes the world go round, zeg dat wel. Geef mij maar een halfje bruin.


Tijd voor het allemansend. Volgens Wiki is dat het touw waarmee vroeger de scheepsklok werd geluid. Volgens de scheurkalender 2012 van het Historisch Nieuwsblad, 14 juni, en ook genoemd als tweede, 'omstreden' betekenis op Wiki, is het een touw met als kwast uitgeplozen einde waarmee zeelieden hun achterwerk schoonveegden na gedane behoefte. Het hing over de reling, het einde slingerde in het zoute water en zo bleef het mooi schoon. Een eindje touw voor iedereen. Voorbeelden zouden te zien zijn op de Batavia.
Kan trouwens ook een knoop zijn.
Over dat omstredene op Kombuispraat een lange discussie van scheepvaart-enthousiastelingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten