In afwachting van die langere stukken die ik hier ooit eens ga plaatsen maar nog niet afkomen doordat andere zaken eerst af moeten, of ik nog niet tevreden ben, of er weer eens een reisje ondernomen wordt (nooit geweten dat het leven van een gepensioneerde zo vol zou kunnen zijn) weer eens een korte aantekening.
Mij vielen deze week twee films op die niet per se voor de jeugd worden aangeboden maar wel op kinderboeken zijn gebaseerd.
De eerste is natuurlijk de december 2011 gelanceerde en alom besproken film War Horse van Stephen Spielberg, gebaseerd op de gelijknamige, in 1982 bij Kaye & Ward verschenen roman van Michael Morpurgo. (In 2011 kwam bij Baeckens Books een Nederlandstalige versie uit, ook War Horse getiteld, zie bespreking in Pluizuit.)
De tweede is Hugo van Martin Scorsese, ook eind 2011 gelanceerd en gebaseerd op de roman The Invention of Hugo Cabret van Brian Selznick (2007, Scholastic, bekroond met Caldecott Medal in 2008). (Nederlandstalige uitgave: De uitvinding van Hugo Cabret, 2007, Mynx, filmeditie 2011 bij De Boekerij.)
Wie doet eens onderzoek naar de mate waarin jeugdliteratuur filmmakers inspireerde? Dat die mate al groot is in films die expliciet voor kinderen worden aangeboden, is bekend, hoewel bij mijn weten nog niet exact in beeld gebracht, maar hoe zit dat met films in het algemeen?
Er bestaat omgekeerd wél een overzicht van verfilmde jeugdliteratuur, zie Leesplein.
Het is haast opvallend dat de vanaf vandaag in Nederland (en oktober 2011 in België) vertoonde Franse film Un amour de jeunesse, van Mia Hansen-Løve, niet op een eerder geschreven verhaal is gebaseerd. De regisseur (wel degelijk een Française, al zou je dat met die naam niet verwachten) schreef zelf het scenario. Dat geldt ook voor Lena, de film van Christophe van Rompaey, die vandaag in première ging en waarvoor Mieke de Jong het scenario schreef., over de lotgevallen van een zeventienjarige kamerolifant.
Mij vielen deze week twee films op die niet per se voor de jeugd worden aangeboden maar wel op kinderboeken zijn gebaseerd.
De eerste is natuurlijk de december 2011 gelanceerde en alom besproken film War Horse van Stephen Spielberg, gebaseerd op de gelijknamige, in 1982 bij Kaye & Ward verschenen roman van Michael Morpurgo. (In 2011 kwam bij Baeckens Books een Nederlandstalige versie uit, ook War Horse getiteld, zie bespreking in Pluizuit.)
De tweede is Hugo van Martin Scorsese, ook eind 2011 gelanceerd en gebaseerd op de roman The Invention of Hugo Cabret van Brian Selznick (2007, Scholastic, bekroond met Caldecott Medal in 2008). (Nederlandstalige uitgave: De uitvinding van Hugo Cabret, 2007, Mynx, filmeditie 2011 bij De Boekerij.)
Wie doet eens onderzoek naar de mate waarin jeugdliteratuur filmmakers inspireerde? Dat die mate al groot is in films die expliciet voor kinderen worden aangeboden, is bekend, hoewel bij mijn weten nog niet exact in beeld gebracht, maar hoe zit dat met films in het algemeen?
Er bestaat omgekeerd wél een overzicht van verfilmde jeugdliteratuur, zie Leesplein.
Het is haast opvallend dat de vanaf vandaag in Nederland (en oktober 2011 in België) vertoonde Franse film Un amour de jeunesse, van Mia Hansen-Løve, niet op een eerder geschreven verhaal is gebaseerd. De regisseur (wel degelijk een Française, al zou je dat met die naam niet verwachten) schreef zelf het scenario. Dat geldt ook voor Lena, de film van Christophe van Rompaey, die vandaag in première ging en waarvoor Mieke de Jong het scenario schreef., over de lotgevallen van een zeventienjarige kamerolifant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten