De Woutertje Pieterse Prijs is een eerbiedwaardige prijs.
Hij werd in het leven geroepen uit onvrede met andere kinderboekbekroningen.
Die zouden te commercieel zijn, er zou te weinig met puur literaire maatstaven
gejureerd worden. De prijs werd niet voor niets genoemd naar een rebelse
jongen, uit het werk van een gerenommeerde en ook tamelijk rebelse auteur.
In 1988 werd hij voor het eerst uitgereikt en hoewel de
'vakkundige jury' (zie de website)
het recht heeft de prijs niet toe te kennen wegens gebrek aan prijzenswaardige
boeken, volgde er ieder jaar een feestelijke prijsuitreiking in De Balie te
Amsterdam.
De stichting die de prijs beheert heeft met LIRA een gulle sponsor gevonden. De prijs levert
de bekroonde auteur of illustrator tegenwoordig naast eer, roem en een oorkonde
€ 15.000,- op.
Op 6 maart jongstleden werd de Woutertje Pieterse Prijs dus
voor de 27e keer uitgereikt, en wel aan Marjolein Hof wegens De regels van drie
(Querido).
Marjolein Hof |
Met dank aan diezelfde gulle sponsor werd het geluid van de
hele uitreiking net als voorgaande jaren opgenomen en werd er deels zelfs
gefilmd, zodat er op de website van de prijs het een en ander te horen en tezien is. Leuk voor wie het evenement miste. Evengoed zat de zaal vol.
Is de jury van de Woutertje Pieterse Prijs altijd 'vakkundig'? Er zit in
ieder geval altijd wel iemand in die naam en faam heeft verzameld inzake het
beoordelen van jeugdliteratuur, ook altijd wel een auteur of illustrator van
jeugdliteratuur, en ook altijd iemand die dusdanig naam en faam op andere gebieden
heeft verzameld dat hij of zij min of meer tot de Bekende Nederlanders kan
worden gerekend. Die laatste is dan ook als regel voorzitter, zodat hij of zij
het juryrapport mag voorlezen. (En zo wat extra media-aandacht voor het
evenement, of is het event, kan
genereren.) Deze keer was dat Hanneke Groenteman.
Maar Hanneke Groenteman liet zich 'wegens omstandigheden'
verontschuldigen, dus las expert Vanessa Joosen het juryrapport voor - dat ze
trouwens zelf had geschreven. Namens de jury, die verder nog bestond uit Jaap Friso, Jan van Mersbergen en Leentje van Wirdum. Op de WP-website is het
rapport te lezen en de stem van Vanessa te horen.
Niet alleen de locatie van zo’n WP-prijsuitreiking is nu toe
altijd eender, het verloop ook. Na het welkom van de stichtingsvoorzitter komt
de feestrede, dan het juryrapport en de prijsuitreiking, dan eventueel een
dankwoordje van de bekroonde, dan een interview met wederom de
stichtingsvoorzitter, en dan volgt de borrel.
De stichtingsvoorzitter annex interviewer was Hans Smit. Voor
het eerst, hij volgt MarjaKäss op, die het jarenlang had gedaan. De feestrede werd gehouden door Bärbel Dorweiler.
Grappig vond ik dat Bärbel Dorweiler uitgebreid inging op
een verhaal dat ze als twaalfjarige had gekregen maar niet had gelezen, en dat
ze nu alsnog met waardering las: Julie
van de wolven, van JeanCraighead George (1919-2012). Een van de eerste dingen die Marjolein Hof tijdens het
interview zei is: maar dat boek was een van mijn lievelingsboeken, ik heb het
stukgelezen.
Dat illustreerde fraai waar Bärbel Dorweiler wees: ‘Het
thema van dit boek paste niet bij het kind dat ik toen was – en dat mag je noch
het kind, noch het boek verwijten.’ Kennelijk was zij niet toe aan waar
Marjolein Hof wél aan toe was op die leeftijd.
Ik citeer even uit wat eraan vooraf ging:
‘Toen ik in de jaren ´90 als project-coördinator bij de
Stichting CPNB werkte was ik zowel voor de Kinderjury als voor de Griffels en
Penselen verantwoordelijk, dus voor zowel de publiekslievelingen als de
lievelingen van twee vakjury’s.
En elk jaar weer waren er stemmen in de pers - bij voorkeur
in media die überhaupt maar twee keer per jaar aandacht aan kinderboeken
besteedden - die vroegen: waarom zijn die twee lijsten zo verschillend?
Willen kinderen de goede boeken niet? En zijn het dan wel
goede kinderboeken?
Waarom kunnen de boeken die heel veel kinderen graag lezen
niet eens een Griffel krijgen?
Of andersom: Bij de Kinderjury kunnen alleen boeken winnen
die al heel goed zijn verkocht - dat is een oneerlijke strijd!
Aan de basis van al deze polemische en soms ronduit
afgunstige vragen ligt een zeer simplistische redenering: wat voor velen is,
kan niet goed zijn. Of andersom: wat goed is, zal niet voor velen zijn
weggelegd.
U merkt het al, dit zwart-wit-denken irriteert me. Maar was
dit boek en mijn onvermogen ervan te genieten toen ik kind was, niet het bewijs
dat deze stellingen kloppen? Immers, ik las boeken die voor velen waren
weggelegd, en dit goede boek was kennelijk niets voor mij. U begrijpt
misschien, voor de uitgever die ik later werd en die erg aan kwaliteit hecht,
is dit een bijna pijnlijke kwestie. Maar toch, mijn compassie voor het kind dat
ik was, is groot.’
Het is verleidelijk om meer te citeren, want uitgever Bärbel
Dorweiler (ze is net weg bij Querido en in Duitsland begonnen bij Thienemann
Esslinger Verlag) heeft zinnige dingen te melden over jeugdliteratuur. Maar
gelukkig: zoals gemeld is haar complete lezing te vinden op deWP-website. Dus: lees en/of luister zelf maar.
Bärbel Dorweiler. |
De gelukkige winnaar - Marjolein Hof. |
De borrel. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten