Herstel. In mijn vorig bericht (26-08-2011) schreef ik dat in Jeugdbieb niet op economie kan worden gezocht. Ik bewoog de aanwijzer langs de negen hoofdcategorieën. Maar wie op Samenleving onder Mensen klikt, krijgt vervolgens wel degelijk de keuze Economie.
Dat levert 19 links op, waaronder het euro-verhaal van Het Klokhuis, het voor kinderen toegankelijk geschreven kinderdeel van het Geldmuseum, met o.a. een geschiedenis van het geld die afgezien van een misser als 'Bijna 700 jaar lang betaalden we in Nederland met ‘De gulden’' (Nederland bestaat pas ongeveer 180 jaar) helder genoeg is voor 8+, de site KvK18, die jongeren onder de 18 er toe tracht over te halen ondernemer te worden, De Week van het Geld (7-11 november 2011), en de lieve Thinkquestsite Ondernemen doe je zo van groep 8 van basisschool Vesterhavet (=Noordzee) in Hoofddorp.
Maar nergens uitleg over schulden, wantrouwen en inhaligheid.
Ho. Op die Thinkquestsite van basisschool Vesterhavet staat wel het volgende:
' Onze site gaat over wat je allemaal moet doen als je een eigen bedrijf wil starten. Je kan bijvoorbeeld in de schulden komen door te veel geld uit te geven en te weinig geld te ontvangen. Jij kan nu ook al in de schulden komen door meer geld uit te geven dan wat je krijgt als zakgeld. ' Een waarheid als een koe. Kijk, daarover lees je op KvK18 niets. Maar wat doen onze achtstegroepers? Ze stappen met een ondernemingsplan naar de bank, voor een lening. Het blijft bij die ene waarschuwing (om ouders & meester of juf tevreden te stellen?)
Nee, dan de Thinkquestsite Zwemmen in geld, uit 2010, ook van een groep 8. (Van de Rehobothschool in Nieuwerkerk a/d IJssel?)
In die site zit de eerste publicatie voor kinderen over 'de crisis' die ik tot nu toe heb gevonden.
Met de volgende uitleg:
' De financiële crisis
De financiële crisis wordt ook wel kredietcrisis genoemd. Krediet heeft te maken met lenen van geld en dat gaat nu veel moeilijker dan een paar jaar geleden. Daarom is er een kredietcrisis. Hieronder proberen we uit te leggen hoe dat komt en waarom dat zo erg is.
De kredietcrisis is begonnen in Amerika. De mensen wilden graag in een veel mooier huis wonen dan ze konden betalen. Ze gingen daarom naar de bank en wilden bij de bank eigenlijk te veel geld lenen (hypotheken).
De banken vonden dat niet zo erg, want door dat geld uit te lenen aan die mensen verdienden zij weer veel geld door de rente die de mensen moesten betalen.
Kon iemand de rente niet meer betalen, dan moesten ze hun veel te mooie huis uit en verkocht de bank dat huis, zodat de schuld van die mensen kon worden afbetaald.
Dit ging allemaal goed zolang die huizen nog voor genoeg geld verkocht konden worden, maar in 2007 werden de huizen minder waard. De bank verkocht dan een huis, maar kreeg er niet genoeg geld voor om de schuld van de klant af te kunnen betalen. De bank bleef dan met een verlies zitten. Dat noem je een slechte hypotheek.
Toen bekend werd dat de banken eigenlijk heel veel slechte hypotheken hadden, werden alle mensen in de financiële wereld (bankiers en mensen die op de beurs beleggen) ongerust. Zij hadden veel geld van en aan elkaar geleend en zouden ze dat geld ooit nog wel terug krijgen? Daarom wilden banken opeens geen geld meer uitlenen aan andere banken.
Omdat ook de mensen die op de beurs beleggen ongerust werden, werden de bedrijven veel minder waard. Hierdoor gingen bedrijven mensen ontslaan en die mensen konden dan hun hypotheek niet meer betalen en moesten hun huis uit. Dat huis was minder waard geworden, dus de bank maakte weer verlies op de verkoop van dat huis.
Uiteindelijk was het zo erg, dat hele grote banken failliet gingen. Spaarders werden dus ook ongerust (krijgen we ons spaargeld nog wel?) en gingen veel minder geld uitgeven (ze kochten geen nieuwe auto of koelkast meer), waardoor het weer slechter ging met de bedrijven. Die bedrijven gingen weer mensen ontslaan, en zo is de kredietcrisis ontstaan.
Om te voorkomen dat al die spaarders hun geld kwijt raakten (dan was de ramp niet meer te overzien), gingen regeringen de banken die failliet gingen opkopen en aan banken die bijna failliet gingen geld lenen. Hierdoor zijn de schulden van regeringen weer veel hoger geworden, dus er moet bezuinigd worden, maar dat kan eigenlijk niet, omdat veel meer mensen werkloos zijn en dus niet zoveel geld hebben.
Hierdoor gaat het niet zo goed met de bedrijven en daardoor met de economie. De banken zijn heel voorzichtig, ze zijn bang dat de bedrijven alsnog failliet gaan en de banken willen hun schulden weer goed maken en vragen daarom heel veel rente voor een lening.
Banken moeten voortaan leren om niet zomaar allerlei leningen te geven. En wij moeten leren om zuinig te leven.
Maar ja, als iedereen zuinig leeft en weinig uitgeeft, gaat de economie ook niet beter lopen. Dus wel geld uitgeven, maar geen leningen of schulden maken voor bijvoorbeeld die mooie scooter of het nieuwste mobieltje. '
'Als iedereen zuinig leeft en weinig uitgeeft, gaat de economie ook niet beter lopen'. Yes! Geld moet rollen, money makes the world go round. Zuinigheid is geen deugd maar een zonde. Kopen moeten we! Het geld brandt in mijn zak. Gaan we dan toch maar die super-espressokoffiemachine doen? En dat vliegtochtje naar Bali? Ik kan haast niet wachten en ben ineens ook toe aan en nieuwe auto.
Wat zegt u, ik hoor u niet goed. Vervuiling, verspilling? Eh... niet zo zuur doen a.u.b., die kinderen hebben hun neoliberale les goed geleerd op school. En er netjes bij vermeld dat je je daarvoor niet in de schulden moet steken.
Voor regeringen en bedrijven ligt dat iets anders, maar in die materie hebben deze achtstegroepers en hun coaches zich niet zo erg verdiept.
Het blijft dus halve uitleg. Want, juf Coby, hoe zit dat nu met die Griekse schulden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten