Zoeken in deze blog

dinsdag 6 september 2011

Manuscripta 2011

Al hoef ik er beroepshalve niet meer heen, toch gegaan: Manuscripta 2011.
Om bekenden te ontmoeten, ja, maar toch ook om nieuwe boeken te zien, en dan vooral nieuwe kinderboeken.
Onder die bekenden ook oud-collega's van NBD/Biblion, in de stand van (imprint) Biblion Uitgeverij. Ja, want die gaat voorlopig gewoon door, ondanks vertrek van uitgevers André en ondergetekende. Elselien en Patricia hadden Bologna bezocht, hadden voorstellen gedaan en de nieuwe coördinator Anne Marie (onder manager Mireille) had er een poot onder gezet.  Doet me veel deugd dat te horen. Maar als ze dat een tijdje met succes blijven doen, zouden ze van mij 'uitgever' mogen heten - en hopelijk navenant betaald worden. Enfin, Elselien verlaat de firma, want die gaat voor zichzelf beginnen: Elselien Dijkstra tekst & redactie. Gezellig, stelden we vast in de warme Mercis- (Dick Bruna-)stand, waar Holland ook nog een kast had: er zijn al heel veel van die zzp-ers - waaronder ondergetekende (Heldere woorden), die het gelukkig (en zichtbaar) voor zijn inkomen niet heel dringend nodig heeft. Elselien heeft in ieder geval de nodige ervaring.

Ik ga niet alle nieuwe titels noemen, voor wie dat bij wil houden zijn er immers andere bronnen, zoals de uitgeverijwebsites (Leesgoed-abonnees, zie ook hier) en de weeklijst van de KB. En voor wat betreft de kinderboeken ook collega-blogger Richard Thiel, hoewel zijn blog Jipjip er vandaag even uit ligt.
Blij was ik bij m'n ouwe stek Boordschutter Charlie van Brita Granström en Mick Manning aan te treffen, het Engelse origineel (Tail-End Charlie) had ik zelf nog aangevraagd en met veel genoegen gelezen. Een mooie weergave van wat papa (Charlie) Manning vertelde over zijn baan als boordschutter in de Tweede Wereldoorlog. De eerste 12 pagina's zijn bladerbaar op Bol.com. Non-fictie op zijn best.
Gedurfd vind ik het besluit van mijn oud-collega's om dan ook maar hun boek Charles Dickens, taferelen uit een bijzonder leven uit te brengen. Hoeveel kinderen zitten te wachten op een boek over Charles Dickens? Maar natuurlijk is deze uitgave ook voor volwassenen heel informatief, besloot ik al bladerend.
Even gedurfd vind ik de voortzetting van de oorspronkelijke Franse reeks filosofieboekjes voor kinderen en andere volwassenen van Oscar Brenifier. Laatste titel: Iedereen is anders, het boek van de grote psychologische tegenstellingen. Ook doorbladerbaar (12 pagina's) op Bol.com.
Dit soort boekjes vergt lezen-met-begeleiding, maar je kunt er heel goed filosofie met kinderen mee bedrijven.

Bij De Eenhoorn kon ik Kleine Man en God van ALMA-winnaar (2010) Kitty Crowther bekijken. Ik schreef er eerder over in mijn bespreking van Leesgoed 2011-3:
De rubriek 'In beeld' voegt iets toe aan godsbesef: afgebeeld is een scène uit Kleine man en God van Kitty Crowther, waarin een jongen (denk ik, z'n wat ouwelijke hoofd steekt uit boven het water van een vijver waarin ook nog een stel eendachtigen enthousiast meekijkt) begroetend kijkt naar een soort weldoorvoed spook met oranje aura en vriendelijke oogopslag. God als spookverschijning? De kerstman in vermomming? '
Nee en ja. Want God blijkt er een van tallozen te zijn (daar gáát de omzet in de Bijbelgordel) en kan elke verschijning aannemen, dus ook die van de Kerstman - al doet hij dat niet. (Wel o.a. als Kleine Mans vader, en als gorilla.) En spookachtig blijft-ie het hele verhaal. Vliegen kan hij ook, maar niet in bomen klimmen. Verrassend verhaal, ook vanwege de hoofdpersoon, want Kleine Man blijkt inderdaad een kleine man.
De uitgever was er heel blij mee - en ook met de overstap (althans voor deze en een andere titel, en?) van Kitty Crowther van Querido naar De Eenhoorn.

Querido houdt gelukkig nog zat goede auteurs en illustratoren over. Zoals Marit Törnqvist, die op 2 september jl. tijdens de Biennale van Illustraties in Bratislava een Gouden Plaquette kreeg voor Wat niemand had verwacht.
Zoals Joke van Leeuwen, die met een mooi slaapkamervoorleesleporelloboek kwam: Waarom lig jij in mijn bedje? En zoals Marjolein Hof en Ceseli Josephus Jitta, met hun Zwaan laat het waaien: hoe krijg je vader van zee sneller thuis als daar een baby bijna geboren wordt.
Bij Lemniscaat lag een grote stapel van Erebos van U. Poznanski. En ' de eerste honderd bezoekers die op Manuscripta bij onze stand iets twitteren over #Erebos, krijgen een exemplaar van het boek Erebos cadeau  '. Heb het niet gelezen of doorgebladerd, moet een verhaal zijn over een verslavend game.
Er ligt een iPad klaar voor iedereen zonder smartphone en wie geen Twitteraccount heeft, mag inloggen op Facebook of Hyves.' Ik vond achteraf Duitse videorecensies, zoals deze.

Er was meer van dat spul tussen de boeken. Bij Leopold (net als Querido onderdeel van WPG Uitgevers) mocht ik op de tafel met i-pads de nieuwste e-boeken voor kinderen proberen, waaronder aan uitgaven van (ook WPG-) Zwijsen gelieerde educatieve spelletjes maar ook bijvoorbeeld Black Box van Anna Woltz.

Aart Staartjes: weet je nog wie dat is? Juist, meneer Aart van Sesamstraat, maar ook de bedenker van De Stratemakeropzeeshow, De Film van Ome Willem en andere programma's voor kinderen en acteur, zoals in J.J. De Bom voorheen De Kindervriend (Hein Gatje). Dat waren nog eens programma's. Of Aart Staartjes als kinderboekauteur ook een goede toon weet te pakken, zal blijken uit de respons op De drie helden van Uitdam, dat ik bij Hoogland & Van Klaveren zag. De synopsis leest als een ouderwets verhaal rond kinderen die met 'boeven' en politie te maken krijgen als ze een gevonden tas met geld verstoppen.

Ja, zo was er meer te zien en te horen. John Schrijnemakers was helemaal enthousiast over de respons op De Leesfabriek, begonnen als Facebook-pagina. De Marloes Waanders van Uitgeverij de Kunst bleek inderdaad familie van Uitgeverij Waanders, 'opgericht in 1836'.
Leek het nu ietsje minder vol? Ik heb niet geturfd. Wel kon ik vaststellen dat het programma nogal wat bijeenkomsten telde die over de wat minder rooskleurige toestand van de boekenbranche gingen. Zou Manuscripta 2015 halen? Ik vraag het me af.

Tenslotte waren er nog opmerkelijke zaken die ik achteraf pas ontdekte en niet ter plekke heb gezien. Zoals bij uitgeverij Cossee Paulus de Boskabouter of Het dubbelleven van Jean Dulieu door zijn dochter Dorinde van Oort, die voor deze biografie gebruik kon maken van brieven, dagboeken en ander onbekend materiaal.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten