Een grote wolf met scherpe tanden die een wegrennend mannetje op de hielen zit siert de omslag van Leesgoed 2011-4. Het is een beeld van Jan Jutte, uit Dissus, dat (o.a.) besproken wordt in 'Een held op de wc' van Sylvie Geerts (p. 18-22).
Toch gaat het nummer niet over antihelden, ook dat artikel van Sylvie Geerts niet. Het speelt in op het thema van Kinderboekenweek 2011, 'Superhelden', ondertitel 'over dapper durven zijn'. Dissus in het gelijknamige verhaal blijkt overigens ook dapperder dan uit dit beeld zou blijken.
Naast dat artikel een essay van Floortje Zwigtman, 'Schurken stelen de show', legt Coosje van der Pol uit 'Hoe herken je een held als je er een tegenkomt' (in boeken voor jonge kinderen), is er een interview met Joris Steenbakkers over helden in games, biedt recensent Bas Maliepaard zijn Top Tien favoriete helden (bovenaan staat Kikker) en is er toch nog plaats voor een antiheld, Pudding Tarzan, in een artikel van Joke Guns. Ook de afdeling Boekidee is gewijd aan het kinderboekenthema en biedt onder meer suggesties om iets te doen met Dissus. Bij elkaar is de redactie er in geslaagd om ruim voldoende aandacht te schenken aan het kinderboekenweekthema. Ik mis nog een overzicht van bekende en minder bekende helden in de jeugdliteratuur, en ik mis een artikel waarin aandacht wordt besteed aan de manier van lezen waardoor hoofdpersonen tot held worden. Niettemin hoop ik dat dit kinderboekenweeknummer het blad weer dat zetje geeft dat het nodig heeft. De afdeling promotie van NBD/Biblion gooide er per e-post een aanbod tegenaan: ' Wij doen u een uniek Kinderboekenweek-aanbod om kennis te maken met Leesgoed. U betaalt nu slechts € 15,- voor de laatste twee nummers van dit jaar en u ontvangt het Kinderboekenweek-nummer gratis! (op=op)
Neem nu een proefabonnement op de laatste twee nummers van dit jaar en profiteer van deze aantrekkelijke korting.Deze actie is geldig tot en met 14 oktober 2011. ' Jammer nou weer dat hiervan in het nummer zelf niets te vinden is en de Leesgoed-website zwijgt er ook over, sterker nog, zwijgt over heel nummer 4 alsof het nog niet verschenen is... Ook op de website van NBD/Biblion is niets te vinden, ook niet bij de afdeling Biblion Uitgeverij. De promotie van Leesgoed blijft een zorgenkindje.
Er is nog meer in Leesgoed 2011-4.
'In beeld' op p. 4-5 bevat een prent van Shaun Tan, uit De rode boom, en niet toevallig volgt een interview met Shaun Tan, door hoofdredacteur Karin Kustermans.
Op de vraag hoe De rode boom is ontstaan:
' Als een formeel experiment: ik wilde kijken hoe ver ik als schrijver-illustrator kon gaan in het vermijden van een lineaire vertelling, chronologisch verloop, karakteropbouw, plot, al die dingen die essentieel lijken te zijn voor een prentenboek. ' En meer, beslist interessant, want ook zonder De rode boom te hebben gezien weet je dat je met een bijzonder verhaal te maken hebt. Als het al een verhaal is. Karin Kustermans betoont zich ook nu weer een vaardig interviewer.
Wendy de Graaff interviewde Tjibbe Veldkamp, de maker van het kinderboekenweekgeschenk, maar niet over helden. Wel over het schrijven voor kinderen en de koppenmaker koos heel treffend als titel: 'Ik wil van alle kinderen lezers maken'. Ga er maar aan staan, maar hij doet het met overtuiging.
En verder zijn er uiteraard als ieder nummer de recensies. Gelukkig heb ik er geen leesbril voor nodig, maar het moet me van het hart dat ik door het iets kleinere lettertype de leesbaarheid van Leesgoed niet verbeterd vind ten opzichte van de voorgaande opmaak, ondanks het rustiger paginabeeld met meer wit. Ook vind ik het jammer dat Boekidee niet meer zo prominent aanwezig is in het hart van het blad en middels aankondigingen van behandelde titels op het omslag.
En vooral vind ik het zorgelijk dat de website geen gelijke tred houdt met de papieren nummers, er zelfs dus in dit geval bij achterloopt. Zo'n website mag geen stiefkindje worden.
NB. d.d. 06-10-2011. Gelukkig werd de website na enkele dagen toch nog bijgewerkt. Maar op die van NBD/Biblion was vandaag nog niets te vinden.
NB2. d.d. 10-10-2011. En van uitgeverij en redactie hoorde ik dat het aantal abonnees na de laatste nummers groeiende is. Mooi zo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten