Zoeken in deze blog

dinsdag 14 januari 2014

Nieuwe boeken

Ja, ik waagde me er toch weer eens heen: de halfjaarlijkse presentatie van nieuwe boeken voor de pers, georganiseerd door de CPNB. Voor de tweede keer in de Openbare Bibliotheek Amsterdam. Tussen de in cirkels opgestelde kasten met jeugdliteratuur, onderin, en kleiner dan ooit.



De CPNB doet nog steeds zijn best om dit evenement te verkopen als een hotspot: 'Vers voor de Pers is dé ontmoetingsplek waar pers en professionals uit het boekenvak elkaar op een informele manier kunnen ontmoeten en informatie uitwisselen. Uitgevers presenteren hun nieuw te verschijnen titels en speerpunten van het fonds aan de media en het boekenvak. '
Ik heb geen cijfers verzameld, maar ik kreeg de indruk dat er minder uitgeverijen dan ooit waren, en dat de locatie daarop berekend was.



Slim bekeken natuurlijk. Door die kinderboekencirkels leek het nog vol en druk. Denk de kasten weg en het hele gezelschap had in een klein zaaltje gepast.

Enfin, ik heb de neiging bedwongen om alle nieuwe titels te noteren, ook de nieuwe kinderboektitels, groette deze en gene, bekeek te hooi en te gras wat moois (ja, dat is er nog steeds) en verliet na twee uur het pand. De Nieuwjaarsborrel, die de CPNB ook nog aanbiedt, heb ik dus gemist.



Te hooi en te gras:
- viel me op dat De Harmonie zich weer vol op kinderboeken stort, met o.a. een heruitgave van werk (een 'ultieme selectie') van Karel Eykman, een van mijn eerste Leesgoed-redacteurs, en een heruitgave van De dagdromer van Ian McEwan, met tekeningen van Gijs Kast. (Oorspr. The Daydreamer, 1994, Ned. vert. 1995.)
- stond Clavis er met enkele mooie titels, en vertelde Philippe Werck me te hopen dat Rood als bloed van Salla Simukka een verkoopsucces wordt, en dat Clavis verhuist naar een oude abdij, Herkenrode. Van Salla Simukka zijn al enkele titels vertaald (ondergebracht in de categorie chicklit). Rood als bloed is de eerste van een Sneeuwwitje-trilogie. Die overigens helemaal niet over de sprookjes-Sneeuwwitje gaat, maar over een meisje dat Lumikki heet, ofwel Sneeuwwitje.
- stond Stichting Lezen er namens de Leescoalitie reclame te maken voor de campagne Vaders Voor Lezen.
©2013 Jelmer de Haas (de foto dateert uit 2013)

- toonde Uitgeverij Vantilt onder meer Vieze liedjes uit de 17e en 18e eeuw, samenstelling Annemieke Houben. Nee, geen kinderboek natuurlijk, althans officieel niet. Maar een creatieve docent Nederlands kan er zijn of haar voordeel mee doen. Weer eens iets anders dan Vondel. Mijn helaas te vroeg overleden oud-Leesgoed-redacteur Jan Smeekens zou ervan gesmuld hebben.
- toonde De Eenhoorn onder meer een prentenboek met een gedicht van Pablo Neruda, illustraties Elena Odriozola, vertaler niet vermeld, en een jubileumdichtbundel van Geert De Kockere met werk van 25 illustratoren. Zijn eerste dichtbundel (Vingers in de jam) verscheen 25 jaar geleden, vandaar.


- is er van Rindert Kromhout bij Leopold een vervolg op Soldaten huilen niet. (Had ik moeten weten.)
- lag er bij Querido een stapel van Dirk Weber, De goochelaar, de geit en ik:


- en lag er een enorme stapel bij Lemniscaat van Hotel de grote L van Sjoerd Kuyper.


Ik kreeg er een mee, dus volgt hier binnenkort een recensie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten