Zoeken in deze blog

donderdag 22 september 2011

Alice in Wonderland

Al heel lang een lievelingsverhaal, Alice in Wonderland. (Zie ook mijn artikel 'Achter de spiegel' onder artikelen.)
Dus spijt het me dat ik 'Het huis van Alice' in Trunhout, cultureel centrum De Warande, in 2008 heb gemist. Vanessa Verstappen, begreep ik uit De Leeswelp 2011-5, veranderde het verhaal in een 'herenhuis', met elk hoofdstuk een eigen kamer.


Dit was dus ongetwijfeld de Mad Hatter's Teaparty. Op Vanessa's blog nog enkele andere foto's.
In het project ‘Het huis van Alice’, dat ik voor CC De Warande maakte (2008), is elk hoofdstuk uit het verhaal een kamer in een herenhuis. Ik heb een ruimte gecreëerd waardoor je door het boek kunt wandelen. Bladzijden zijn deuren. Ik wilde een fysieke en psychische confrontatie met deze andere wereld tot stand laten komen.  '
Dat had ik graag willen zien.

Nu heeft dit verhaal natuurlijk velen tot bewerking geïnspireerd. Dit jaar nog bracht de meidengroep K3 een werkelijk vreselijke musical, zie Youtube. In 2010 kwam regisseur Tim Burton met een film, met Mia Wasikowska als hoofdpersoon, en het Noord Nederlands Toneel met een theaterstuk.
T.z.t. maak ik een overzicht, neem ik me voor.
Maar voor ik het vergeet nog even deze 'trivia' van de Nederlandse wikisite:

- 'Off with his head, man!! Off with his head!!' 'komt ook voor in de song Parananoid android van Radiohead'. Maar dat zei de koningin niet, ze zei: 'Off with their heads!'.
- 'Op het album Love and Theft van Bob Dylan staat het nummer Tweedle Dee & Tweedle Dum, ook geïnspireerd door het boek'.
Hij stopte er trouwens terloops nog een verwijzinkje in:
Well, they’re going to the country, they’re gonna retire
They’re taking a street car named Desire ' Meer een grapje, speelt verder geen rol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten