Zoeken in deze blog

donderdag 16 augustus 2012

Non-fictie anders

Sinds enkele jaren zijn er tablets en slimfoons. Toen mijn oude mobieltje na jaren trouwe dienst mankementen begon te vertonen, ben ik ook overgestapt op zo'n slimfoon, een iPhone. Wonder, ineens krijg ik post - van het bedrijf Appracadabra. Niet te wantrouwig, waarschijnlijk hebben ze daar dit blog gesignaleerd en (terecht) gedacht dat het nuttig kon zijn me op de verzendlijst te zetten.
Normaliter besteed ik geen aandacht aan folders, maar ik maak een uitzondering voor dit bedrijf omdat ze voor tablets en slimfoons toepassingen (apps) maken die kinderen (en andere mensen) dingen leren die je nog geen decennium geleden in een boekje zou verwachten.
Het genoemde foldertje bijvoorbeeld gaat over Fresh, een quizz app over groente en fruit. 'Geschilderd door de Zwitserse illustratrice Zara Atelj' en vanaf november 2012 te koop voor € 2,99. Een kleinere versie is gratis.

Als ik een berichtje stuur mag ik hem gratis uitproberen. Dat doe ik niet, want ik heb geen zin om die toepassing vervolgens weer te moeten verwijderen.

Wat me opvalt is dat
- hier mogelijkheden liggen voor illustratoren. Appracadabra is niet de enige, diverse uitgeverijen (bv. Orange Books en Gottmer, en ook een auteur als de onvermoeibaar aan de weg timmerende Rian Visser) hebben al apps op basis van prentenboeken (bv. Dikkie Dik) uitgebracht. Het is een beweging die het volgen waard is. Er is meer dan prentenboeken en geïllustreerde boeken. (Ja, er was en is ook reclame, natuurlijk, en grafische vormgeving. En er komen steeds meer e-boeken. Dat terzijde.) Uitgaven als die van Appracadabra zijn geen bewerkte prentenboeken, maar direct voor tablet of slimfoon gemaakt, een logisch vervolg. De eerste kritische noten zijn er overigens ook al, zie Ouders Online.
- er wordt verwezen naar de Kind Kids Apps Rules. Regels die ik trouwens ook van toepassing zou willen zien op apps voor volwassenen.
- Engels een erg dominante taal wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten