In De Groene Amsterdammer 20-4-2023 verscheen het vierde en laatste artikel in de reeks 'De leescrisis in het onderwijs' door Yra van Dijk en Marie-José Klaver, 'Moeilijke boeken lezen is niet zielig'.
Het artikel is een lijstje 'concrete oplossingen om het leesonderwijs eindelijk weer op een behoorlijk niveau te brengen'. Onderwijsminister Dennis Wiersma kan het lijstje zo overnemen en uitvoeren. Er zit hier en daar wat redundantie in, maar daaraan zijn ministers gewend.
Hier de oplossingen zonder toelichting:
1. Thematisch lezen.
2. Close-reading voor tekstbegrip.
3. Meer en betere jeugdliteratuur in de klas.
4. Een actieve leeshouding.
5. Maak Nederlands weer vakinhoudelijk.
6. Investeer in de leraar.
7. Lees met leerlingen die dat nooit doen.
8. Begin zo vroeg mogelijk met lezen.
9. Meer echte boeken de klas in.
Inmiddels is van dit tweetal ook een boek verschenen, Omdat lezen loont. Wordt z.s.m. besproken in dit blog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten