Zoeken in deze blog

dinsdag 21 november 2023

Neus, oren, vingers, tenen

Samen met je peuter onderzoeken wat er allemaal aan je lijf zit: het blijft leuk en wordt al eeuwen gedaan. Er bestaan versjes voor, van het aloude Duimelot tot het op een willekeurige onderwijswebsite aangetroffen zeer simpele

Dit zijn mijn wangen
Dit is mijn kin
Dit is mijn mond
Met tanden erin

Dit zijn mijn ogen
Mijn oren, mijn haar
Dit is mijn neus
En nu ben ik klaar

Melodie zelf te bedenken. Tekst anoniem of van 'juf Angélique'.
 
Er zijn ook boeken voor, zoals Het grote kijk- en voorleesboek voor rond de 2 jaar van Marianne Busser en Ron Schröder (Ploegsma, 2019) of Handjes in de lucht van Marcel Vaarmeijer (Luitingh-Sijthoff, 2020).
Het mag onbeduidend lijken, maar voor veel peuters is het naast een groot genoegen (aandacht!, geborgenheid!) ook een mooie kennismaking met boek en jawel, literatuur.
 
Afgelopen maand belandde Het neus, tenen en buik boek op de bespreektafel. Ook zo'n boek, de titel toont het al en de voorkant toont meteen dat de auteur er rekening mee heeft gehouden dat kinderen allerlei huidskleuren kunnen hebben. Dat geldt ook voor het binnenwerk.
 
 

Dat zal voor sommige ouders nog wat studie vergen, als ze echt helemaal nooit dit soort spelletjes hebben gedaan. Maar niet getreurd, het blijft best een aardig boek, juist door die veelkleurigheid.
 
 

Nicholls, Sally, en Gosla Herba. Het neus, tenen en buik boek. Vertaling Mino van der Lubbe. Gottmer, 2023. ISBN 798 90 257 7648 2, 28 p. Oorspr.: The Nose, Toes and Tummy Book, Andersen press, 2023.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten