Zoeken in deze blog

donderdag 1 september 2022

Superhelden?

Tijdje geleden zat er zomaar een kaartje in de bus.

Ook superhelden moeten naar bed
 
stond erop. Getekend: Nanny Nina. Nooit van gehoord.

Andere kant:

Au pair ?!

"Hallo, ik ben Marieke :) Samen met mijn man, kinderen en onze hond is het lekker druk in huis! We hosten al 10 jaar een au pair. Onze jongste spreekt daardoor zelfs al wat engels en de kids ontdekken andere culturen. Gezellig en we hebben nu 30 uur per week hulp met opvang, koken, en alles in huis."

Met een schimmig foto'tje van een gezin. In kleur daaronder:

Wist jij dat...
- Een au pair bij je in huis woont?
- Een au pair slechts €500,- per maand kost?
- Een au pair 30 uur per week helpt met de kids,
- het huishouden en koken? (en ouderen zorg!)

Jouw au pair kan 1 september al op de stoep staan als je deze maand start. Meer info?
www.nannynina.nl / [tel.nr.]
 
Overgenomen met spelfouten en al, alleen de streepjes waren bolletjes.

Het lag enige tijd op tafel, want ik vroeg me af waarom ik me eraan ergerde.

Ik ben oud, dus nog steeds valt het me op als men me ongegeneerd met jij en jou benadert, maar daar wen ik aan. Jij wint, u verliest. En ook tutoyeerders kunnen beleefd zijn. Wie Engels als moedertaal heeft, weet niet anders.
Spelfouten, ach, de lokale schilder of meubelbekleder kan er ook wat van.
 
En dan: 'kost slechts €500,-'! Dat is ernstig onderbetaald voor wie 30 uur per week werkt. De rest van het minimumloon bestaat kennelijk uit kost en inwoning. Hier worden krentenkakkers aangesproken.
30 uur per week 'opvang, koken, en alles in huis'. Jawel. Of : 30 uur 'helpen met de kids' en dan óók nog huishouden, koken 'en ouderen zorg'. Ergens in dat gezellige huis van 'Marieke' zwerft nog een oma rond, moet je weten. Wie goed tuurt, ziet haar met wat goede wil op het foto'tje, net als de au pair, die toevallig een wat donkerder huidskleur heeft en zwart haar.
Het woord uitbuiting komt langs. Van alle tijden...

Het lag vooral aan de superhelden, denk ik. Zoals ik ook soms denk dat kids kinderen met een grote mond zijn, die net wat te veel mogen en net wat te veel geprezen worden. (Komt misschien vaak voor bij ouders die net wat te weinig tijd aan hun kinderen besteden.) Ja, kinderen hebben liefde en geborgenheid nodig, maar daarom zijn het nog niet direct superhelden. Houd ze wel met de benen op de grond, al kan een keer hoog optillen helemaal geen kwaad, zien ze wat verder.
 
Gauw wegdoen, dat kaartje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten