Het is gedrukt en wordt 8 mei gepresenteerd: De wereld in kinderboeken, leesbevordering in de klas van Erna van Koeven, Femke Ganzeman en ondergetekende. Altijd weer een fijn moment om het gedrukte resultaat in handen te hebben van iets waaraan je hebt meegewerkt. Bespreken ligt niet helemaal op mijn weg, eerder het verzamelen van recensies door anderen.
Wel kan ik kwijt dat de ontstaansgeschiedenis wat apart is.
Oorspronkelijk was De wereld in kinderboeken een initiatief van uitgeverij Coutinho, als opvolger van het langzaamaan toch wat verouderde Verborgen talenten, jeugdliteratuur in het basisonderwijs. De drie hierboven genoemden zouden een team van auteurs bijeenzoeken en daarnaast ook zelf enkele hoofdstukken schrijven.
Dat liep wat anders. Daarbij speelde de covid-periode, met zijn inbreuk op contacten, ook een rol.
In feite schreef Erna in één ruk vrijwel de hele eerste versie van de tekst, en hebben Femke en ik vooral herschreven, aangevuld, commentaar geleverd enzovoort, waarbij Femke bovendien een belangrijke verzamelaar van titels was. Het enige hoofdstuk dat ik zelf schreef, werd gaandeweg stevig verbouwd om in de rest van de tekst te passen.
En onderweg werd Coutinho ook nog overgenomen door Boom uitgevers. Daardoor zit het nu in hetzelfde fonds als het boek Rijke taal van Erna van Koeven en Anneke Smits, dat in onderwijsland zoveel stof deed opwaaien.
De insteek was van meet af aan wel dezelfde: een handleiding bieden voor pabostudenten en docenten basisonderwijs die méér met kinderboeken willen werken, ook studenten en docenten die uit zichzelf (nog) niet veel lezen.
Met dit boek willen we je helpen om kinderboeken in te zetten in je onderwijs, ook als je geen lezer bent. We weten heus wel dat we je misschien niet van het ene op het andere moment kunnen interesseren voor lezen, maar we kunnen je wel laten zien waarom lezen belangrijk is. We laten je kennismaken met kinderboeken en met manieren om daar met kinderen van te genieten. En we willen je inspireren om met je klas kinderboeken te lezen bij alle vakken die je geeft, want bijna over ieder onderwerp bestaat wel een kinderboek.
We hopen dat je in dit boek antwoorden vindt op de volgende vragen:
• Waarom kun je kinderboeken zo goed inzetten in het onderwijs en hoe doe je dat?
• Hoe kies je een interessant thema voor je klas?
• Welke thema's passen bij welke vakken?
• Als je een thema hebt gevonden, welke boeken zoek je er dan bij?
• Over welke thema's zou je zelf graag kinderboeken lezen?
We hopen dat je in dit boek antwoorden vindt op de volgende vragen:
• Waarom kun je kinderboeken zo goed inzetten in het onderwijs en hoe doe je dat?
• Hoe kies je een interessant thema voor je klas?
• Welke thema's passen bij welke vakken?
• Als je een thema hebt gevonden, welke boeken zoek je er dan bij?
• Over welke thema's zou je zelf graag kinderboeken lezen?
Ironisch genoeg heb je wel wat leeservaring nodig om dit boek te lezen, ook al hebben we ons best gedaan om jargon te vermijden en zo levendig mogelijk te schrijven. Wat arrogant zou je ook kunnen stellen dat pabostudenten die dit boek niet kunnen lezen, volgens ons niet zo geschikt zijn voor het door hen gekozen beroep.
Want ja, goed kunnen lezen is toch wel een basisvaardigheid, zo niet voor iedereen, dan toch wel voor onderwijsgevenden.
Koeven, Erna van, Femke Ganzeman en Herman Verschuren. De wereld in kinderboeken, leesbevordering in de klas. Boom Uitgevers, 2025. ISBN 978 90 469 0882 2, 320 p.
NB d.d. 9-5-2025. De presentatie trok veel belangstelling (vooral van de uitgenodigde pabo-docenten). Het boek is vanaf heden te koop.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten