Zoeken in deze blog

woensdag 22 oktober 2025

Contentmarketeer

Een echt bibberwoord, dat meteen oprecht afgrijzen oproep: contentmarketeer. Een lichtpuntje: het staat er bij Natuur en Milieu tenminste in een spelling volgens het Groene Boekje, de officiële Nederlandse spelling. De marketenters zelf (Mark de Jongh en Naomi Jansen) zouden wellicht content marketeer hebben geschreven, dat past bij de afkomst van het woord uit de taal van het land waar iedereen alles en iedereen aan iedereen tracht te verkopen en waar dit inderdaad de correcte spelling zou zijn.
Content betekent in die taal inhoud, zoals in de vraag, wat is de inhoud van die fles, what is the content of that bottle, met dezelfde dubbele betekenis: de maat of de aard van de inhoud.
Of, wat is de inhoud van dat boek, what is the content of that book, en zie in een willekeurige goede dictionary (bijvoorbeeld Cambridge of Merriam-Webster) dat het begrip content nog aardig wat kanten op kan, want net als inhoud kan het zowel staan voor de letterlijke inhoud van een boek als voor de ideeën die er in verwoord staan. En daarnaast kan content bovendien nog tevreden of tevreden stellen betekenen. I am very content to conclude that content is a quite ambiguous word.
 
Marketeer, ja, dat snapt iedereen, die staat op een markt (een market) en tracht iets te verkopen. Die doet aan verkoop, pardon sales, maar dat is voor een sjieke organisatie veel te ordinair, daar het het marketing. Zulke woorden tonen meteen wel de soepelheid van de Engelse taal...
Hoe breng je wat je te melden hebt zo goed mogelijk over het voetlicht. Dat zoveel mogelijk mensen het opmerken, begrijpen en misschien zelfs iets gaan doen. Al was het maar lid worden. Daartoe worden, jawel, marketingtools ingezet. Of marketing tools, daar wil ik vanaf wezen.
 
Nou, de twee contentmarketeers van Natuur en Milieu hebben hun best gedaan, dat kun je zien aan de website.

De vernieuwde website past naadloos bij onze missie: werken aan een schone, gezonde en groene samenleving. En dat begint, heel praktisch, bij een site waar iedereen welkom is.
 
Juist ja. 
 
Gezonde lucht, schoon water, een vruchtbare bodem en groene omgeving om in te leven. Dat is allang niet vanzelfsprekend meer. Daarom zet Natuur & Milieu alles op alles om dit te realiseren. Voor nu en later. Voor iedereen. We brengen daarvoor mensen, bedrijven en overheden in beweging met concrete oplossingen, effectief beleid en inspirerende voorbeelden. Zo laten we zien dat het kán.
 
Zie je de korte zinnetjes, met zo min mogelijk bijzinnen? Soms heel kort, elliptisch: Voor nu en later. Voor iedereen
 
Het werkt vast wel, maar het probleem van deze stijl is dat zowat álle organisaties die iets moois met ons voor hebben die gebruiken als ze eenmaal door de wastrommel van onze contentmarketeers zijn gegaan. Daardoor lijken al zulk soort boodschappen op elkaar en helaas ook op heel veel reclameteksten. D'66 wast witter (verkiezingen naderen). OVpay met de nieuwe OV-pas 'is helemaal klaar voor de toekomst - en jij dus ook'. Jij ja. Ja hoor... En zo verder, de voorbeelden komen dagelijks langs. Stop maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten