Daisy Smeets promoveert 20 december 2012 op een onderzoek naar het effect van bewegende prentenboeken op de leesprestaties van kleuters. Of preciezer, om het persbericht te citeren:
'Pedagoge Daisy Smeets onderzocht welke kenmerken in prentenboeken-apps waardevol zijn om de woordenschat van vier- en vijfjarigen te vergroten zonder dat daar een ouder of leerkracht bij te pas komt.'
En ik citeer nog even door:
'Smeets onderzocht in welke mate verschillende soorten digitale prentenboeken de woordenschat van kinderen vergroten en concludeert dat zogenoemde levende boeken, ook wel videoboeken genoemd, bijzonder effectief zijn. Kenmerkend is dat illustraties vervangen zijn door bewegende beelden. De camera zoomt bijvoorbeeld in op details in de afbeelding waar de tekst op dat moment over vertelt. Smeets: ‘Anders dan in een tekenfilm zijn die animaties expliciet bedoeld om gesproken tekst aan beelden - of delen daarvan - te koppelen en zo de vaak complexe taal in prentenboeken concreet te maken. Van boeken met dit soort animaties leren kleuters meer moeilijke woorden dan van prentenboeken met stilstaande illustraties.’'
Ook interessant:
'Kleuters met ernstige spraak-taal moeilijkheden (ESM) blijken niet gebaat bij achtergrondmuziek of andere extra geluidselementen die bedoeld zijn om woorden als bonken en rinkelen te verduidelijken of de aandacht richten op emoties in het verhaal. Integendeel: als de taalontwikkeling moeizaam verloopt, maken zulke toevoegingen het juist veel moeilijker om nieuwe woorden te leren. Alleen de vertelstem is genoeg, met zo min mogelijk ‘ruis’ daaromheen. Om prentenboeken-apps breed te kunnen inzetten is het daarom belangrijk dat achtergrondgeluiden en muziek kunnen worden uitgeschakeld.'
'Het onderzoek Becoming literate by means of internet is gefinancierd door de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO), een onderdeel van NWO, en is uitgevoerd aan de Universiteit Leiden, bij promotor prof. dr. Adriana G. Bus.'
Goed nieuws voor kinderboekuitgeverijen en andere producenten die prentenboek-achtige applicaties maken, al dan niet op basis van bestaande prentenboeken.
Onderwijsgevenden opgelet, er is meer dan de methode.
Op Leesplein lijstjes met apps en digitale prentenboeken voor kinderen.
'Pedagoge Daisy Smeets onderzocht welke kenmerken in prentenboeken-apps waardevol zijn om de woordenschat van vier- en vijfjarigen te vergroten zonder dat daar een ouder of leerkracht bij te pas komt.'
En ik citeer nog even door:
'Smeets onderzocht in welke mate verschillende soorten digitale prentenboeken de woordenschat van kinderen vergroten en concludeert dat zogenoemde levende boeken, ook wel videoboeken genoemd, bijzonder effectief zijn. Kenmerkend is dat illustraties vervangen zijn door bewegende beelden. De camera zoomt bijvoorbeeld in op details in de afbeelding waar de tekst op dat moment over vertelt. Smeets: ‘Anders dan in een tekenfilm zijn die animaties expliciet bedoeld om gesproken tekst aan beelden - of delen daarvan - te koppelen en zo de vaak complexe taal in prentenboeken concreet te maken. Van boeken met dit soort animaties leren kleuters meer moeilijke woorden dan van prentenboeken met stilstaande illustraties.’'
Ook interessant:
'Kleuters met ernstige spraak-taal moeilijkheden (ESM) blijken niet gebaat bij achtergrondmuziek of andere extra geluidselementen die bedoeld zijn om woorden als bonken en rinkelen te verduidelijken of de aandacht richten op emoties in het verhaal. Integendeel: als de taalontwikkeling moeizaam verloopt, maken zulke toevoegingen het juist veel moeilijker om nieuwe woorden te leren. Alleen de vertelstem is genoeg, met zo min mogelijk ‘ruis’ daaromheen. Om prentenboeken-apps breed te kunnen inzetten is het daarom belangrijk dat achtergrondgeluiden en muziek kunnen worden uitgeschakeld.'
'Het onderzoek Becoming literate by means of internet is gefinancierd door de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO), een onderdeel van NWO, en is uitgevoerd aan de Universiteit Leiden, bij promotor prof. dr. Adriana G. Bus.'
Goed nieuws voor kinderboekuitgeverijen en andere producenten die prentenboek-achtige applicaties maken, al dan niet op basis van bestaande prentenboeken.
Onderwijsgevenden opgelet, er is meer dan de methode.
Op Leesplein lijstjes met apps en digitale prentenboeken voor kinderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten