Zoeken in deze blog

zaterdag 11 februari 2023

Hallo daar!

Ja, je moet toch wat als je niet wil beginnen met Geachte, Beste, Lieve heer, dame, mevrouw, lezer, lezer(es) of iets anders dat zelfs heel in de verte doet denken aan iets geslachtelijks.
Dus begint 'het gehele team van Samsam' het begeleidend briefje bij nummer 3 van jaargang 2022-2023 met 'Hallo daar!'

Is daar iemand?
Dacht ik er meteen achteraan.
Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik word 'ontzettend bedankt' voor mijn belangstelling voor Samsam, 'met als thema Discriminatie'. Ja, dat wekte bij het passeren van de stand op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling inderdaad mijn belangstelling, altijd nieuwsgierig hoe een redactie van een tijdschrift voor kinderen van pakweg 10 en ouder ('groep 5 t/m 8', Vlaanderen doet niet mee) hiermee aan de gang gaat.

Nou, recht zo die gaat. Onder meer door het thema in hoofdletters op de voorkant te plaatsen, zo:
 

 
Duidelijk. Vrolijke kopjes, ze dienen een doel. Het redactioneel op p. 2 laat er ook geen gras over groeien.

Heb jij wel eens iemand buitengesloten omdat-ie er anders uitziet dan jij, een ander geloof heeft of op een andere manier 'anders' is? Dat heet discriminatie en dat is verboden. Soms gebeurt het bewusr, maar veel vaker onbewust. Dat komt omdat mensen vooroordelen hebben over anderen.

Zo is 't maar net, al zou ik doordat hebben gebruikt. (Dat mensen vooroordelen hebben is een oorzaak, geen reden.) Van de jonge lezers wordt wel verwacht dat ze woorden als bewust en onbewust kennen.
Het is goed dat ze worden aangesproken op hun eigen individuele gedrag, al vermoed ik dat onder kinderen groepsgedrag bij buitensluiten een grote rol heeft. Dat blijkt ook wel uit de reportages over of interviews met specifieke kinderen, en uit de stukjes info die verzameld zijn onder de kop 'In hokjes denken'.
Het wordt allemaal vaardig uitgelegd, al moet je wel goed zijn in lezen, en ik sluit niet uit dat kinderen vanzelf gaan lezen. Daarmee is het niet het slechtste lesmiddel - maar een lesmiddel is het overduidelijk wel, bedoeld voor 'burgerschap in de klas'. Je kan het overigens ook als abonnement thuis ontvangen.

Er hoort een website bij. In het dossier Slavernij (Discriminatie is nog geen dossier) kwam deze enormiteit voorbij:
 
Tot slaaf gemaakten werden verkocht op slavenmarkten in Afrika en met schepen naar de plantages in het Caribisch gebied en Zuid-Amerika vervoerd. Zij werkten onder dwang voor een baas zonder dat ze daar geld mee verdienden. De slavernij duurde zo’n tweehonderd jaar. Elk jaar wordt herdacht én gevierd dat Nederland de slavernij in Suriname en op de Antillen afschafte op 1 juli 1863.
 
Tweehonderd jaar? Echt niet! Slavernij is duizenden jaren oud, zoals o.a. min of meer wordt uitgelegd in dit Samsam-nummer over discriminatie ('van alle tijden' en zie de Bijbel) In de geschiedenis van de slavernij is de verscheping van slaven uit Afrika naar Amerika een episode - overigens wel een relatief wrede episode. 
Afijn, een uitglijdertje, veroorzaakt door een wat erg Europese blik op de geschiedenis.
Verder ziet het er wel goed uit op die site en als ik voor de klas stond en ik moest iets met burgerschap, zou ik zeker overwegen om Samsam te gebruiken.
En ik vestig graag de aandacht op het fenomeen tijdschrift, omdat in leesbevorderingsevenementen de nadruk zo vaak ligt op boeken. Bladeren en lezen in een tijdschrift is niet alleen voor kinderen overzichtelijker dan beginnen aan een boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten