Nee, dat is niet correct. Voorop staat Vroeg begonnen, veel gewonnen, een onderzoek naar de langetermijneffecten van BoekStart. Het werkje telt 54 pagina's, is geschreven door Adriana G. Bus en Merel de Bondt, het is uitgegeven door Eburon en geïnitieerd door Stichting Lezen.
Een Engelstalige versie is te vinden op Universitetet Stavanger, en die is wel te downloaden. De titel is 'Tracking the long-term effects of the Bookstart intervention: Associations with serament and book-reading habit', en dat is een Open Acces-artikel (!) in Learning and Individual Differences 98 (2022). Overigens staan daar de auteurs vermeld als Merel G. de Bondt, Adriana G. Bus, dus andersom. De laatste werkt aan de US bij de Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, vandaar.
Het artikel start met een samenvatting:
This study tested whether Bookstart – a program promoting book reading in infancy – continues to have an impact well into Kindergarten. We distinguished between children who were more or less challenging to read to in infancy (more or less temperamentally reactive).
Eighty percent (n = 471) of a sample participating in a study when the children were one year old – about half involved in Bookstart – agreed to complete a home literacy survey when the children were, on average, 72.1 months.
A smaller group (n = 318) also consented to collect tests concerning language and math at children's Kindergarten.
The findings show that language development when they are about to start learning to read still profits from Bookstart. Especially the temperamentally most reactive 50 % shows benefits (d = 0.21). Bookstart also improved children's home literacy environment (longer book reading sessions), but this effect did not explain Bookstart's impact in Kindergarten.
Dat is ongeveer ook de conclusie die ik trok na lezen van de brochure. BoekStart helpt - een beetje.
Fascinerend is de verdeling in meer of minder 'temperamenvolle' (of 'lastige') baby's en peuters en ook goed bedacht, want er blijkt verschil. Met name de 'moeilijke' kleintjes blijken namelijk op de lange duur te profiteren van aandacht in de vorm van voorlezen à la Boekstart.
Voor rustiger kleintjes zijn de resultaten minder aanwijsbaar, hoewel ook voor hen geldt dat er een meetbare voorsprong is ten opzichte van kinderen die niet meededen.
Dat de 'temperamentvolle' kinderen een duidelijker voorsprong tonen ligt volgens de onderzoekers hieraan:
Ouders die niet uit zichzelf vroeg gaan voorlezen aan hun kind, krijgen als ze aan Boekstart meedoen het benodigde duwtje in de rug. Dat geldt voor ouders die vanwege een temperamentvolle baby voorlezen voorlopig uit de weg gaan, maar misschien ook voor laagopgeleide ouders.
Ook elders benadrukken ze dat heel vroeg beginnen met voorlezen belangrijk is en dat ouders die aan Boekstart meedoen wellicht meer geënthousiasmeerd zouden kunnen worden, want daaraan schort het nu nog een beetje.
Om Stichting Lezen, de Koninklijke Bibliotheek (tegenwoordig KB nationale bibliotheek) en de Nederlandse openbare bibliotheken gerust te stellen: BoekStart blijkt nog steeds een 'effectief instrument in de preventie van taalachterstanden'. Logisch, het is een en andermaal aangetoond, hoe meer (voor)leesactiviteiten thuis, hoe beter de testresultaten op school. (Die test is dan de CITO-toets Taal voor kleuters.) Of dat nu 'veel' of iets gewonnen is.
Bus, Adriana G., en Merel de Bondt. Vroeg begonnen, veel gewonnen, een onderzoek naar de langetermijneffecten van BoekStart. Eburon, 2022. ISBN 978 94 6301 418 2, 54 p., Stichting Lezen reeks deel 36.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten