'Het gaat belabberd met de leesvaardigheid in Nederland. Hoe kan het beter?' Dat is de titel van een inspirerend artikel door Enith Vlooswijk in de Volkskrant 7-7-2023.
Aan zwartgallige analyses over de staat van ons leesonderwijs geen gebrek, maar hoe valt het tij te keren? Waar ligt de oorzaak van de belabberde resultaten en welke aanpak leidt volgens wetenschappers wél tot leesvaardige burgers?
Hier is een antwoord (met een linkje van mij):
Werken aan de woordenschat, achtergrondkennis opdoen, verbanden leggen,
betrokken raken bij de tekst, waardoor je ‘kilometers gaat maken’ en nog
beter leert lezen: het doet Els Stronks allemaal verdacht veel denken
aan het literatuuronderwijs dat de afgelopen decennia deels het veld
heeft moeten ruimen. ‘Laat leerlingen gewoon weer meer boeken lezen.
Heus, dan kunnen ze aan het eind ook goed lezen, al is dat niet na een
paar lessen aantoonbaar.’
Dit nuttige en overtuigende artikel verdient bekendheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten