Zoeken in deze blog

woensdag 30 oktober 2019

Wat ben ik

Zelf aangevraagd, dus ik bespreek het... een lief klein verhaaltje-voor-het-slapengaan door Vera Marynissen voor jonge peuters, om voor te lezen, en met mooie prenten van Sylvia Weve.

Een vogel in het gras.
Hij maakt hip hip hip sprongetjes.
Zijn kopje knikt links, knikt rechts.
Hij schudt zijn veren. Hij spreidt zijn vleugels.
Vlak bij kleine Marilou.
Ze maakt hip hip hip sprongetjes.
Ze knikt links, ze knikt rechts.
Ze schudt haar veren. Ze spreidt haar vleugels.
'Dag, vogel."
'Dag, kleine Marilou.'
'Wat doe je?'
'Ik zoek wormen. Wat doe jij?'
'Ik zoek niets,' zegt kleine Marilou.
'Kom,'zegt de vogel. 'Volg me'.

Dat doet ze en al vragend komt ze erachter dat ze misschien een vogel is.
Maar nee, ze kan niet vliegen.
Ze vraagt een vis wat-ie doet en denkt dat ze een vis is. Maar nee, ze heeft geen vinnen.
Deze vis 'hapt hapt hapt' overigens 'stukjes uit de lucht', en dat is een wonder, want de meeste vissen doen dat alleen in het schepnet en gaan dan langzaam dood. Of ze happen lucht als het water te weinig zuurstof bevat. Dit terzijde, staat niet in het verhaal en sowieso gedragen de dieren zich hier niet erg dier-achtig.
Kleine Marilou besluit dat ze geen vis is omdat ze geen vinnen heeft.
Iets soortgelijks overkomt haar bij de bloem.
Maar Janneke Maan weet raad.

'Heb je twee ogen, een neusje, een mond?'
Kleine Marilou roept: 'Ja, ja, ja!', want dat weet ze.
'Heb je twee armen, twee handjes, tien vingers, twee benen, twee voetjes, tien tenen?'

En zo meer vragen die leiden naar de slotsom.

Een zachte stem zingt. Een wiegelied.
Kleine Marilou geeuwt, ze is moe.
'Slaap jij maar,' zegt Janne Maan.
'Als je wakker wordt, zul je weten wie je bent.'

Interessant, niet wát ze is (vogel, vis, bloem of...) maar wíe ze is.  Een beetje getalenteerd voorlezer knoopt hier natuurlijk een wiegelied tussen.




Meer dan een lief klein verhaaltje is het niet en buiten de context van het slapen-gaan zal het niet tot zijn recht komen, vrees ik. Daarvoor is de start te pardoes, en inderdaad, 'ik zoek niets', dus waarom dan ineens wel zoeken naar wat ze is... of wie ze is. De determinatie door Janneke Maan is ook wat beperkend, alsof je geen mens bent als je per ongeluk een vinger mist.
Dit lijkt een net wat te achteloos tot stand gekomen boekje.



Marynissen, Vera, & Sylvia Weve. Ben ik dan een vogel? Querido Kinderboek, 2019. ISBN 978 90 451 2141 3.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten