'
Symposium over poëzievoordracht in de klas |
Poetry slam is hip and happening, terwijl de kunst van het memoriseren en declameren geen vaste plaats (meer) heeft in de klas. Vlaanderen heeft declamatie wél in het curriculum opgenomen, Engeland organiseert al jaren een nationale declamatiewedstrijd voor scholen en in de Arabische wereld is een talentenshow voor poëzievoordracht (denk aan The Voice) immens populair. Missen we iets in Nederland? Om het belang van uitgesproken poëzie te onderzoeken, organiseren we op dinsdag 5 november het symposium Uitgesproken poëzie: over poëzievoordracht in de klas. Het symposium is bedoeld voor docenten in het voortgezet onderwijs en leerkrachten in het primair onderwijs. Er zijn lezingen door Julie Blake (Poetry by Heart) en Ewout van der Knaap (Universiteit Utrecht) en workshops door o.m. Hans en Monique Hagen. Kaarten zijn te koop via EventBrite. |
Interessant: het programma is deels Engelstalig. De organisatoren hebben Julie Blake & Tim Shortis van Poetry By Heart uitgenodigd, vandaar. Andere sprekers zijn o.a. Yke Schotanus, Evelien Verhegge en Hans & Monique Hagen. En ene Ivan Words leidt een workshop over spoken word in de klas.
Spoken word? Gesproken woord? Ga ertegenaan, docenten Nederlands!
Zou er dan ook verschil zijn tussen performance en declamatie ofwel voordracht? Treed je als dichter op of draag je voor. Bart Chabot en wijlen Johnny the Selfkicker tegenover Anneke Brassinga tijdens de Nacht van de Poëzie. Hoe doe je dat op school?
Hoe dan ook, dit kon wel eens een interessant symposium worden.
PS d.d. 13-11-2019: ik ben er niet geweest, dus of het echt interessant was, dat lezen we hopelijk ooit elders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten